Siirry sisältöön

Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus -koulutuksesta valmistuneen osaamisvaatimukset eli kompetenssit

Päivitetty ja hyväksytty SOAMKn varhaiskasvatuksen alatyöryhmässä 27.11.2023. Hyväksytty SOAMKn työvaliokunnan kokouksessa 12.12.2023.

Eettinen osaaminen varhaiskasvatuksessa

Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus

  • toimii lasten oikeuksien sopimuksen mukaisesti edistäen varhaiskasvatuksessa olevan lapsen, lapsiryhmien ja perheiden toimijuutta, osallisuutta, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa, turvallisuutta ja kestävää elämäntapaa
  • ymmärtää lasten ja perheiden moninaisuutta ja tukee lapsia inklusiivisten periaatteiden mukaisesti
  • toimii varhaiskasvatuslain ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja niissä kirjattujen arvojen mukaisesti sekä edistää työssään kansallista lapsistrategiaa varhaiskasvatukseen soveltuvin osin
  • reflektoi ammatillista toimintaansa osana moniammatillista työyhteisöä
  • toimii sosiaalialan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaiseman varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelmaan (2021–2030) kirjattujen varhaiskasvatuksen ammattilaisten eettisen osaamisen mukaisesti
  • ymmärtää yksityisyyden- ja tietosuojan sekä vaitiolovelvollisuuden periaatteet ja osaa toteuttaa niitä toiminnassaan
  • ymmärtää ja arvostaa kielellistä, kulttuurista ja katsomuksellista moninaisuutta.

Asiakastyön osaaminen varhaiskasvatuksessa

Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus

  • ymmärtää lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen lähtökohdat, lapsuuden merkityksen ja osaa tukea lapsen laaja-alaista osaamisen kehittymistä
  • suunnittelee, toteuttaa, dokumentoi ja arvioi varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa yhteistyössä muun henkilöstön kanssa osana moniammatillista tiimiä. Osaa hyödyntää sosiaalipedagogista työotetta lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
  • hallitsee ja toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja didaktiikkaa lapsen laaja-alainen osaaminen huomioiden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti
  • ymmärtää leikin merkityksen keskeisenä toimintatapana oppimiselle, kehitykselle ja hyvinvoinnille
  • soveltaa osallistavia ja yhteisöllisiä pedagogisia menetelmiä lapsen ja lapsiryhmän ohjauksessa ja huoltajien ja perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä
  • tunnistaa lasten kulttuuria ja yhteisön ominaispiirteitä ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa
    toiminnassaan
  • tuntee ja tunnistaa lasten ja perheiden hyvinvointiin ja voimavaroihin vaikuttavia tekijöitä sekä osaa vahvistaa niitä tuen eri muotoja käyttämällä
  • vastaa kulttuurisen moninaisuuden huomioon ottamisesta lasten ja perheiden tukemisessa
  • tukee lasten ja perheiden vertaistoimintaa ja omaehtoisen yhteisöllisyyden rakentumista
  • toteuttaa ja dokumentoi asiakastyötä lasten ja huoltajien osallisuus huomioiden varhaiskasvatuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja järjestelmissä huomioiden tietoturva ja -suojavaatimukset.

Verkosto- ja palvelujärjestelmäosaaminen varhaiskasvatuksessa

Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus

  • toimii varhaiskasvatuksen ja sivistys-, sosiaali- ja terveyspalveluiden monialaisessa yhteistyössä ja vastaa lapsiryhmän osalta erityisesti perheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä, varhaisesta tuesta ja ehkäisevän lastensuojelutyön suunnittelusta, toteuttamisesta ja kehittämisestä
  • tuntee varhaiskasvatuksen eri toimintamuodot, lasten ja perheiden hyvinvoinnin varmistavat palvelut ja tunnistaa näiden tarpeen ja ohjaa lapsia ja perheitä monialaisessa palvelujärjestelmässä
  • ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen sekä kasvatus- ja opetuspalveluna että ennaltaehkäisevänä ja varhaisen tuen palveluna osana kuntien, yksityisten palveluntuottajien, kolmannen sektorin toimijoiden ja hyvinvointialueiden palveluverkostoa (esim. perhekeskus).

Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen varhaiskasvatuksessa

Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus

  • ymmärtää varhaiskasvatukseen liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja tunnistaa valtarakenteita kriittisesti tarkastellen ja yhteiskunnan rakenteisiin vaikuttaen
  • tarkastelee lasta yksilönä, yhteisönsä jäsenenä ja osallisena yhteiskunnassa edistäen lasten ja perheiden kuulluksi tulemista ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa sekä yhteiskunnassa ekososiaalisen periaatteen mukaisesti
  • edistää lasten, huoltajien ja perheiden omaehtoista toimijuutta osana kansalaisyhteiskuntaa ennalta ehkäisten syrjäytymistä ja huono-osaisuutta.

Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen varhaiskasvatuksessa

Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus

  • ymmärtää ammatillisuuden muuttuvan ja kehittyvän luonteen oman osaamisensa ylläpitämisessä sekä varhaiskasvatuksen kehittämisessä
  • hyödyntää ajantasaista tutkimus- ja kehittämistietoa varhaiskasvatusta ja sen pedagogiikkaa kehitettäessä
  • kehittää yhdessä lasten, huoltajien ja henkilöstön sekä muiden varhaiskasvatukseen keskeisesti liittyvien toimijoiden kanssa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, varhaiskasvatustoimintaa, toimintakulttuuria ja monialaista yhteistyötä
  • tunnistaa keskeisiä varhaiskasvatuksen laatutekijöitä ja toimii kasvatusyhteisön yhteisen laadun arvioinnissa ja kehittämisessä.

Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen varhaiskasvatuksessa

Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus

  • soveltaa työntekijyys-, johtajuus- ja tiimityötaitoja toimiessaan osana varhaiskasvatuksen moniammatillista työyhteisöä
  • vahvistaa monialaista verkostoyhteistyötä
  • ymmärtää työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavia osatekijöitä niitä edistäen
  • tukee ja ohjaa lapsiryhmän henkilöstöä sivistys-, sosiaali- ja terveyspalveluiden, erityisesti perhetyön ja ehkäisevän lastensuojelun tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä
  • työskentelee sosiaalisesti, kulttuurisesti, eettisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla
  • arvioi varhaiskasvatustyön laatua ja tuloksia sekä ymmärtää eri kunta-, järjestö- ja yritysorganisaatioiden strategioiden sekä talous-, tieto- ja henkilöstöjohtamisen merkityksen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä.