Siirry sisältöön

Usein kysytyt kysymykset: IT-palvelut

1. Miten käytän Zoomia?

Löydät kaikki Zoomiin liittyvät ohjeet kootusti täältä.

2. Mitä IT-palveluita voin käyttää Diakin opiskelijana?

Opiskelijana keskeisimpiä käyttämiäsi järjestelmiä ovat Diakle (opiskelualusta), Microsoft 365-toimistotyökalut sekä kirjaston tarjoamat tietokannat ja e-kirjat Finna-palvelun kautta. Diakin kampuksilla käytössä olevat tietokoneet ovat Windows-koneita, joista löytyy Microsoft 365 -ohjelmisto ja muita perusohjelmia yleisimpiin tehtäviin. 

Microsoft 365 -paketti sisältää mm. sähköpostitilin, OneDrive-tilin, Wordin, Excelin, PowerPointin ja Teamsin. Sovelluksia voidaan käyttää suoraan selaimessa Online-versiona, tai Microsoft 365 -ohjelmiston voi ladata omalle tietokoneelle. Tilit ja ohjelmistot ovat voimassa niin kauan kuin opiskeluoikeuskin.

Kaikilla Diakin opiskelijoilla on samat palvelut käytössä opiskelumuodosta riippumatta.

3. Tarvitsenko opiskeluun oman tietokoneen?

Opiskeluarjen sujuvuuden kannalta edellytämme, että sinulla on käytössäsi oma kannettava tietokone, sillä se mahdollistaa esim. joustavan verkko- ja etäopiskelun myös muualla kuin kampuksella. (Huomaathan, että useiden yhteensopivuusongelmien takia emme suosittele Chromebook-laitteita!) Diakilla on tiloissaan tarjolla vain hyvin rajallinen määrä kiinteitä työpisteitä, ja syksystä 2024 lähtien ei ole enää mahdollisuutta lainata kannettavia tietokoneita.

Huom! Kiinteissä työpisteissä ei ole äänilaitteita, eli kannattaa pitää omat kuulokkeet mukana. 

Kannettavan minimi laitevaatimukset

  • Suoritin (CPU): Intel Core i5/i7 tai AMD Ryzen 5/7
  • Keskusmuisti (RAM): 8 Gt
  • Tallennustila: 256 Gt SSD-levy
  • Riittävän hyvä näyttö, 13,3 tai 15,4 tuumaa
  • Käyttöjärjestelmä Windows 10 tai Windows 11
  • Uudessa koneessa riittävän pitkä takuu, 2–3 vuotta.

Mitä konetta ei kannata hankkia

Koneeksi ei kannata hankkia Googlen Chrome OS -käyttöjärjestelmällä olevaa konetta. Näihin ei onnistu perinteisten työpöytäsovellusten asentaminen, esim. Microsoft Office/Microsoft 365, ja monet muut. Tämä konemalli on oikeastaan iso tabletti näppäimistöllä ja tasohiirellä.

Yleistä kannettavista

  • Uuden kannettavan kohdalla käyttöjärjestelmäksi Windows 11, tai Applen Mac -koneen kohdalla MacOS -versio 13.x.x, koodinimeltä Ventura.
  • Uutta kannettavaa ostettaessa, älä osta sitä kaikkein halvinta, mitä on tarjolla. Nämä koneet eivät kestä intensiivistä käyttöä/mekaanista rasitusta. Koneet voivat kärsiä lämpöongelmista, ja koneen muoviseen runkoon voi tulla halkeamia toistuvasta kuljetuksesta.
  • Mikäli sinulla on jo kannettava, ja siinä on Windows 10, tämä käy ihan hyvin. Muista kuitenkin päivittää käyttöjärjestelmä ajan tasalle Windows Updaten kautta. Koneen ollessa riittävän uusi, kone on mahdollista päivittää Windows 11:sta Windows Updaten kautta. Päivitystä tarjotaan erikseen, mikäli se on yhteensopiva koneesi kanssa.
  • Mikäli käytät entuudestaan Applen Mac -konetta, niin päivitä kone, niin uuteen käyttöjärjestelmään kuin vain mahdollista. Tämä ihan siksi, koska käyttöjärjestelmän ollessa riittävän vanha O365 ei asennu, ongelmia tulee muidenkin sovellusten kohdalla. Tietyt verkkosivut saattavat myös alkaa herjaamaan sertifikaattivirhettä, ja eivät täten toimi laisinkaan. Lokakuussa 2022 O365 on tukenut 3:a viimeisintä versiota Mac OS:stä. Nämä versiot ovat olleet macOS Big Sur 11, macOS Monterey 12 ja macOS Ventura 13. Mikäli et tiedä, mikä versio Macissasi on voit tarkistaa sen ylärivin Omenavalikosta, valitsemalla ”Tietoja tästä Macista”. Osa muutaman vuoden ikäisistä Mac -kannettavista voidaan päivittää enintään macOS Montereyn versioon 12.6.6.
  • Kannettavassa olisi hyvä olla tallennustilaa vähintään 256 Gt. Mikäli hankit uutta konetta, ja tallennustilaa on enemmän, esim. 512 Gt, tästä ei ole haittaa.
  • Koneen keskusmuistin ehdoton minimi on 8 Gt. Tätä pienemmällä muistilla olevaa konetta ei kannata hankkia, vaikka sellainen olisikin tarjolla. Nykyiset käyttöjärjestelmät ja ohjelmat eivät enää toimi kunnolla. Mikäli kone on myyty 16 Gt:lla tämä käy aivan hyvin. Suurempi keskusmuistin määrä mahdollistaa useamman sovelluksen käytön yhtaikaa.
  • Ennen ostopäätöstä tutustu useampaan konemalliin ja kokeile näppäimistön tuntumaa. Kirjoitustyössä hyvä tunnokas näppäimistö on tärkeä. Tutki myös näytön laatua, ja miltä se tuntuisi omassa käytössä. Alarajana näytön koolle on 13,3 tuumaa, mikäli koet, että tarvitset isomman esim. 14 – tai 15,4 tuuman näytön, niin silloin kannattaa valita tämä.
  • Erillinen hiiri on myös suositeltava hankinta, näitä on tarjolla langattomia ja langallisia. Kannettavan omaa tasohiirtä voi käyttää, mutta tarkempaan työhän siitä ei ole.
  • Opiskelun kannalta olisi olennaista hankkia headsetti. Voit hankkia joko USB-porttisen, langatonta Bluetoothia käyttävän, tai 3,5 mm:n audioliittimellä olevan. Tarkista oman koneen/hankittavan laitteen liittimien yhteensopivuus/Bluetoothin käytön mahdollisuus ennen kuin ostat.
  • Kannettavan voi ostaa myös käytettynä, on olemassa yrityksiä, jotka myyvät muutaman vuoden ikäisiä, lähinnä yrityskäytössä olleita kannettavia. Nämä ovat hyvä vaihtoehto, mikäli täysin uutta konetta ei ole mahdollista hankkia. Näitä yrityksiä ovat mm.

4. Mitä tarvitsen Diakissa (etä)opiskeluun?

Mikä tahansa kannettava tietokone riittää, mutta emme suosittele Chromebookia. Sille saa ladattua Play-kaupasta Office-sovelluksia, mutta ne ovat hyvin rajallisia. Myös Eduroam-verkkoon liittyminen on haasteellista, ja Zoom-sovelluksessa ei todennäköisesti toimi kaikki samat ominaisuudet kuin Windowsissa ja Macilla.

Suosittelemme käyttämään kaikissa Diakin järjestelmissä Google Chrome -selainta.

Etäopetukseen osallistumista varten on hyvä hankkia myös tietokoneeseen liitettävä headset eli kuulokkeet, joissa on mikrofoni. Yleensä kannettavissa tietokoneissa on kamera, mikrofoni ja kaiuttimet, mutta niiden käyttö vaatii yksityisen tilan, jossa ei ole häiriöitä, ja silloinkin äänenlaatu voi olla vaihtelevaa. 

5. Mistä saan Microsoft 365 -ohjelmat tietokoneelleni?

Kun kirjaudut tietokoneesi selaimella Microsoft-pilveen Diakin käyttäjätunnuksella, oikealle ylös ilmestyy ”Asenna”-painike, mikäli sinulla on yhteensopiva laite. Sen alta saa ladattua kyseiselle tietokoneelle sopivan asennuspaketin. Esimerkiksi Chromebookilla kyseistä painiketta ei näy. 

6. Unohdin salasanani! / En pääse enää tililleni!

Paras korjaus tähän on tunnistautua Diak ID-palvelussa ja asettaa uusi salasana. Jos tämä tuottaa ongelmia, kannattaa olla suoraan yhteydessä IT-tukeen.

 

7. Miten käytän Diakin tulostimia?

Löydät ohjesivustoltamme ohjeet tulostamiseen sekä Diakin laitteilla että omillasi.

8. Miten kirjaudun Diakleen? Tai MyDiakiin? Tai Microsoft 365:een?

Kirjautumiset-sivulta löytyy tähän ohjeistukset. 

9. Mistä löydän kurssini Zoom-huoneen?

Jos kurssillesi on luotu Zoom-huone, se löytyy kurssin Diakle-alustalta.

10. Miten löydän kurssille Diaklessa?

Kurssisi löytyvät Diaklessa oikean yläkulman Omat kurssini -osiosta noin kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista. Jos et löydä hakemaasi, kannattaa ottaa yhteyttä kurssin opettajaan.

11. Miten kirjaudun Eduroamiin?

Voit kirjautua laitteellasi Eduroamiin seuraamalla tätä ohjetta.

12. Miten saan käyttööni opiskelijahintaisen virustorjunnan?

Tällaista palvelua ei ole enää tarjolla vuoden 2024 alusta lähtien.

13. Voinko hyödyntää tekoälyä opinnoissa?

Diak kannustaa tekoälyn käyttöön, kun se tukee oppimista ja kehittämistyötä. Diakin tekoälyohjeen tarkoitus on varmistaa, että tekoälyä käytetään opetuksen, oppimisen sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukena hyödyllisellä ja luotettavalla tavalla.

Tutustu tekoälyohjeeseen.