Usein kysytyt kysymykset: IT-palvelut

Tutustuithan Kirjautumislinkit-sivun sisältöön? Siellä ovat yleisimmät ohjeet järjestelmiin pääsyyn. 

1. Mitä IT-palveluita voin käyttää Diakin opiskelijana?

Opiskelijana keskeisimpiä käyttämiäsi järjestelmiä ovat Moodle (opiskelualusta), Office365-toimistotyökalut sekä kirjaston tarjoamat tietokannat ja e-kirjat Finna-palvelun kautta. Diakin kampuksilla käytössä olevat tietokoneet ovat Windows-koneita, joista löytyy Office-ohjelmisto ja muita perusohjelmia yleisimpiin tehtäviin. 

2. Tarvitsenko opiskeluun oman tietokoneen?

Oma tietokone ei ole tavallisissa oloissa välttämätön, mutta se helpottaa mm. etäopiskelua huomattavasti. 

Diakilla on tiloissaan tarjolla kiinteitä työpisteitä ja mahdollisuuksien mukaan myös kannettavia tietokoneita, joita voi lainata päivän ajaksi. 

Huom! Kiinteissä työpisteissä ei ole äänilaitteita, eli kannattaa pitää omat kuulokkeet mukana. 

3. Mitä tarvitsen Diakissa (etä)opiskeluun?

Mikä tahansa kannettava tietokone riittää. Myös Chromebook-tietokonetta voi käyttää, mutta siihen Office-ohjelmien asennus tapahtuu eri tavalla kuin Windows-laitteille. Myös Eduroam-verkkoon liittyminen on Chromebookilla haasteellista. 

Käytä kaikissa Diakin järjestelmissä Chrome-selainta, sillä esim. Collaborate-opetusalustalla äänilaitteet toimivat ongelmitta vain Chromella. 

Etäopetukseen osallistumista varten on hyvä hankkia myös tietokoneeseen liitettävä headset eli kuulokkeet, joissa on mikrofoni. Yleensä kannettavissa tietokoneissa on kamera, mikrofoni ja kaiuttimet, mutta niiden käyttö vaatii yksityisen tilan, jossa ei ole häiriöitä, ja silloinkin äänenlaatu voi olla vaihtelevaa. 

4. Mistä saan Office365-ohjelmat tietokoneelleni?

Kun kirjaudut tietokoneesi selaimella Office-pilveen Diakin käyttäjätunnuksella, oikealle ylös ilmestyy ”Asenna Office” -painike. Sen alta saa ladattua kyseiselle tietokoneelle sopivan asennuspaketin, mikäli Office-ohjelmisto on tuettu laitteellasi. Esimerkiksi Chromebookilla kyseistä painiketta ei näy, mutta sen voi asentaa toista kautta. 

5. Unohdin salasanani! / En pääse enää tililleni!

Ei hätää! Tästä linkistä löytyy pikaohjeet salasanaongelmiin. 

6. Miten käytän Diakin tulostimia?

Kirjaudu omalla käyttäjätunnuksellasi Diakin tietokoneelle, niissä on oletustulostimena Diakin kampuksilta löytyvät isot yleistulostimet. Kun tulostat tietokoneelta tähän yleistulostimeen, voit sen jälkeen mennä kirjautumaan mille tahansa talosta löytyvälle yleistulostimelle omalla opiskelijatunnuksella (lyhyt muoto riittää, tyyliin c12345). Valitse kirjautumisen jälkeen ”Secure Print”, niin näet tulostusjonosi. Valitse sitten listalta haluamasi tuloste, ja paina ”Print+Delete”. Muista kirjautua ulos, kun poistut tulostimen luota. 

Oletusasetuksilla tulosteeseen sisältö tulee mustavalkoisena molemmille puolille paperia. 

7. Miten voin tulostaa omalta tietokoneeltani ollessani kampuksella?

Kannattaa lukaista ensin ylempi kohta Diakin tulostimien käytöstä. 

Lähetä haluamasi tiedosto liitteenä omasta opiskelijasähköpostistasi osoitteeseen tulostus@diak.fi, niin se päätyy tulostusjonoon samalla tavalla kuin Diakin tietokoneelta tulostaessa. Tulostus toimii parhaiten pdf-tiedostoilla. 

Mikäli dokumenttisi on muuta muotoa kuin PDF, eri kokoa kuin A4 tai sisältää monimutkaisia muotoiluja, se kannattaa lähettää ensin sähköpostilla itselleen ja tulostaa sitten Diakin koneelta. Tee näin myös, jos haluat muuttaa oletustulostusasetuksia. 

8. Miten kirjaudun Moodleen? Tai MyDiakiin? Tai Officeen?

Kirjautumiset-sivulta löytyy tähän ohjeistukset. 

9. Mistä löydän kurssini Collaborate-huoneen?

Jos kurssillesi on luotu Collaborate-huone, se löytyy kurssin Moodle-sivulta.

10. Miten löydän kurssille Moodleroomsissa?

Nykyään opiskelijat lisätään automaattisesti Moodle-kursseille, joille heidät on merkitty osallistujiksi MyDiakissa. 

Kurssisi löytyvät Moodlessa oikean yläkulman Omat kurssini -osiosta. Jos et löydä sieltä hakemaasi, kannattaa ottaa yhteyttä kurssin opettajaan. 

11. Miten kirjaudun Eduroamiin?

Voit kirjautua laitteellasi Eduroamiin seuraamalla tätä ohjetta.

12. Miten saan käyttööni opiskelijahintaisen virustorjunnan?

Opiskelijoiden F-Securen saat käyttöösi ottamalla yhteyttä IT-tukeen ja pyytämällä ohjetta.