Siirry sisältöön

Opinnäytetyöprosessin ja -ohjauksen hakemisto

a

Abstract

Abstract on opinnäytetyön englanninkielinen tiivistelmä. Opiskelijat kääntävät itse suomenkielisen tiivistelmänsä englanniksi ja saavat käännöksestä kielten opettajan palautteen.

Aineistonhallinta

Opinnäytetyön aineiston hallintaan liittyvät aineiston keruu, analyysi, aineiston säilyttäminen ja hävittäminen sekä raportointi. Aineistonhallinnassa on huomioitava eettisten periaatteiden noudattaminen läpi koko prosessin.

Analyysi

Opinnäytetyön aineiston analysointi on sidoksissa tutkittavaan tai kehitettävään asiaan sekä tutkimuksen tai kehittämisen tavoitteenasetteluun. Aineison analysointia käsitellään mm. Opinnäytetyön menetelmäpajoissa.

Arviointi

Ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön arvioinnissa kiinnitetään huomiota opinnäytetyön aiheeseen ja tehtävän asetteluun, perusteluihin, opiskelijan omaan ajatteluun ja toimintaan, opinnäytetyön rakenteeseen sekä opinnäytetyön julkistamiseen ja hyödyntämiseen. Arviointikriteerit kuvataan Diakin Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaassa.

Arvosana

Opinnäytetyöt arvioidaan numeerisesti arvosana-asteikolla 1–5. Ryhmätyönä tehtävästä opinnäytteestä annettava arvosana on joko ryhmän yhteinen tai se annetaan kullekin opiskelijalle erikseen. Tutkintosääntö 22§.

e

Eettisyys

Eettisyys on keskeinen lähtökohta ja periaate läpi koko opinnäytetyön. Etiikka tutkimus- ja kehittämistyössä suppeasti määriteltynä tarkoittaa normatiivista etiikkaa, jolla pyritään estämään vääryydet ja lisäämään hyviä käytäntöjä. Laaja näkemys ulottuu kysymyksiin lainsäädännöstä ja normistosta, aiheen ja näkökulman valinnasta, käytännön toiminnasta, eri osallistujien ja opinnäytetyöntekijän suhteista, aineiston ja tulosten tuottamisesta, tulosten julkaisusta ja soveltamisesta.

Esitarkastus

Opinnäytetyön jättäminen esitarkastukseen tarkoittaa opinnäytetyön ilmoittamista sen arviointiprosessiin. Arviointiprosessiin ilmoittautuminen tarkoittaa, että opiskelija sitoutuu julkaisemaan suullisesti ja kirjallisesti opinnäytetyönsä annetussa aikataulussa sekä osallistumaan kypsyysnäytteeseen.

Esittäminen

Opiskelija esittää opinnäytetyönsä edetessä sen ajantasaisen version omassa seminaarissaan. Ensimmäisessä vaiheessa (KEH1, KIT1, tmv.) opiskelija esittää opinnäytetyön ideapaperin, toisessa vaiheessa (KEH2, KIT2, tmv.) opinnäytetyön suunnitelman, kolmannessa vaiheessa (KEH3, KIT3, tmv.) käsikirjoituksen ja viimeisessä vaiheessa (KEH4, KIT4, tmv.) julkaistavan työn.

i

Ideapaperi

Opiskelija esittelee omassa seminaarissaan opinnäytetyön ideapaperin, jossa hän kuvaa opinnäytetyön aiheen, toimintaympäristön, tavoitteet sekä alustavan työskentelysuunnitelman.

j

Julkaisu

Opinnäytetyöt julkaistaan Diakin omissa julkaisuseminaareissa sekä Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n tarjoamassa theseus.fi -palvelussa.

k

KEH Kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1, 2, 3 ja 4

Opinnäytetyön rungon sosiaali-, terveys- ja kirkon alan OPS20:ssa muodostavat opintojaksot, KEH1–4: KEH1 on opinnäytetyön ideavaihe (3 op), KEH2 suunnitelmavaihe (2 op), KEH3 käsikirjoitusvaihe (5 op) ja KEH4 julkaisuvaihe (5 op).

Kehittämispainotteinen opinnäytetyö

Ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt ovat tutkimus- ja kehittämishankkeita, joiden muoto voi vaihdella. Opinnäytetyön muoto riippuu siitä, millaisen kehittämisen tarve työelämän yhteistyökumppanilla on. Kaikissa opinnäytetöissä on kuitenkin mukana jokin työelämän kehittämistoimintaa hyödyntävä näkökulma.

Kirjallisuuskatsaus

Joissain tilanteissa opinnäytetyön muoto voi olla kirjallisuuskatsaus. AMK-tutkinnossa opinnäytetyö voi olla kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja YAMK-tutkinnossa systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Myös kirjallisuuskatsaus toteutuu työelämäyhteistyössä ja palvelee työelämätahon kehittämistoimintaa.

KIT Kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1, 2, 3 ja 4

Opinnäytetyön rungon Tulkki (AMK) -tutkinnossa muodostavat Kehittämis- ja innovaatiotoiminta -opintojaksot: KIT1–4: KIT1 on opinnäytetyön ideavaihe (5 op), KIT2 suunnitelmavaihe (5 op), KIT3 käsikirjoitusvaihe (5 op) ja KIT4 julkaisuvaihe (5 op).

Kypsyysnäyte

Opiskelija osoittaa kypsyysnäytteessä hallitsevansa sekä suomen kielen että opinnäytetyönsä sisällön. Kypsyysnäytteen arvioivat suomen kielen opettaja ja opinnäytetyön ohjaaja.

l

Lähdeluettelo

Opinnäytetyön lähdeluettelon laatimisessa noudatetaan Diakin kirjallisten töiden ohjeistusta. Opiskelijoiden käytössä on mm. Refworks-viitteidenhallintaohjelma.

Luotettavuus

Opinnäytetyössä luotettavuuden arviointi kohdistuu koko tutkimus- tai kehittämistyön prosessiin ja sen johdonmukaisuuteen sekä systemaattisuuteen. Opiskelija arvioi oman opinnäytetyönsä luotettavuutta osana työn raportointia.

m

Menetelmäpajat

Opinnäytetyöprosessiin kuuluu myös pajatyöskentelyä, jota järjestetään verkossa etäopetuksena. Pajatyöskentelyn tarkoituksena on tukea sinua opinnäytetyösi tekemisessä. Menetelmäpajat tukevat opiskelijoiden etenemistä opinnäytetyöprosessissa erityisesti menetelmällisten kysymysten osalta. Menetelmä tarkoittaa esimerkiksi aineiston keruun tai analysoinnin menetelmää tai kehittämistoiminnan menetelmää.

Monografia

Monografia on yksiosainen, itsenäisesti julkaistava opinnäytetyö, ja se on ollut perinteinen kirjallinen opinnäytetyön muoto. Monografia keskittyy yhteen aiheeseen, ja jo sen suunnitelmavaiheessa päätetään teoreettinen viitekehys, tutkimuskysymykset sekä metodiset valinnat.

o

Ohjaaja

Sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla opinnäytetyöprosessista vastaa vähintään kaksi lehtoria. Heistä toinen nimetään opinnäytetyön ohjaajaksi. Opinnäytetyön ohjaaja nimetään viimeistään KEH1-vaiheessa. Tulkki (AMK) -tutkinnossa ohjauksesta vastaa yksi lehtori ja yksi työelämäohjaaja. Opinnäytetyön ohjaaja nimetään viimeistään ideapaperin hyväksymisen jälkeen

Opinnäytetyö

Opinnäytetyö on yksi ammattikorkeakouluopintojesi keskeisistä elementeistä. Sen tavoitteena on kehittää valmiuksia, joilla sovellat opinnoissasi kertynyttä osaamistasi, kehittää kykyjäsi soveltaa tätä osaamista ammattiopintoihin liittyvissä käytännön asiantuntijatehtävissä, opettaa tieteellisen kirjoittamisen käytäntöjä sekä kehittää analysointi- ja perusvalmiuksia, kriittistä ajattelua ja eettistä harkintaa. AMK-opinnäytetyön laajuus on 15 op tai 20 op ja YAMK-opinnäytetyön 30 op.

Opinnäytetyön mallipohja

Opinnäytetöiden raporteille on tehty valmiit mallipohjat. Mallipohjaan on tehty sivujen asetukset valmiiksi.

Opinnäytetyöprosessi

Opinnäytetyöt tehdään pari- tai ryhmätöinä. Joissakin tilanteissa on mahdollista tehdä opinnäytetyö myös yksilötyönä. Sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla opinnäytetyöprosessi on ajoitettu opetussuunnitelman mukaisesti neljälle lukukaudelle. OPS20:ssa se koostuu KEH1–4 opintojaksoista, työskentelystä omassa seminaariryhmässä ja verkossa järjestettävistä pajoista. Tulkkauksen koulutuksissa se koostuu KIT1-4 opintojaksoista, seminaarityöskentelystä ja verkossa järjestettävistä pajoista.

Opinnäytetyösopimus

Opinnäytetyön tekijät tekevät sopimuksen opinnäytetyön tekemisestä kirjallisena oman työelämäyhteistyökumppaninsa kanssa.

Opinnäytetyösuunnitelma

Opinnäytetyön suunnitelmalla on monta eri tarkoitusta. Se on opiskelijan tai opiskelijaryhmän käytännöllinen työkalu oman prosessin suunnitteluun ja hallitsemiseen, tapa kommunikoida oma idea ja sen toteuttamissuunnitelma muille (toiset opiskelijat, ohjaavat opettajat sekä työelämäkumppanit) sekä keskeinen väline tutkimusluvan hakemisessa.

Opponentti

Opinnäytetyön suunnitelman, käsikirjoituksen ja valmiin työn esittelylle (Tulkki (AMK) -tutkinnossa myös ideapaperin kohdalla) nimetään vertaisarvioija ei opponentti.

Opponointi

Opiskelija saa seminaarissa palautetta opinnäytetyöstään ohjaavilta opettajilta, työelämäkumppaneilta sekä vertaispalautetta opiskelijakollegoilta eli opponenteilta.

Osallistava kehittäminen

Opinnäytetyön keskeinen periaate on kehittää oman ammattialan toimintaa vahvassa työelämäyhteistyössä. Osallistavan kehittämisen periaate tarkoittaa, että kehittämistä tehdään yhdessä työyhteisöjen, organisaatioiden, asiakkaiden, kansalaisten ja sidosryhmien kanssa.

Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas

Oppaassa on paljon hyödyllistä tietoa opinnäytetyön tekijälle. Vuonna 2020 päivitetty opas on nimetty ‘Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas 2.0’.

Osasuorituksista koostuva opinnäytetyö

Opinnäytetyö voi koostua eri elementeistä, kuten esimerkiksi videosta, posterista, blogikirjoituksesta, haastatteluihin perustuvasta tehtävästä tai suullisesta esityksestä ammatillisessa tilaisuudessa. Opinnäytetyön osasuoritukset edustavat samaa aihepiiriä, mutta niissä tarkastellaan aihetta eri näkökulmista.

Osasuoritus

Opinnäytetyö voi koostua eri elementeistä, kuten esimerkiksi videosta, posterista, blogikirjoituksesta, haastatteluihin perustuvasta tehtävästä tai suullisesta esityksestä ammatillisessa tilaisuudessa. Opinnäytetyön osasuoritukset edustavat samaa aihepiiriä, mutta niissä tarkastellaan aihetta eri näkökulmista.

OSKE

OSKE tarkoittaa Diakissa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistä. Opinnäytetyön keskeinen periaate on kehittää oman ammattialan toimintaa vahvassa työelämäyhteistyössä. Osallistavan kehittämisen periaate tarkoittaa, että kehittämistä tehdään yhdessä työyhteisöjen, organisaatioiden, asiakkaiden, kansalaisten ja sidosryhmien kanssa.

p

Palauttaminen

Opiskelija palauttaa opinnäytetyönsä julkaisuseminaarissa saamiensa kommenttien pohjalta muokattuna, annetussa aikataulussa Diakleen sekä paperisena opintotoimistoon ja sähköisenä theseus.fi palveluun.

s

Sopimus

Opiskelijat sopivat kirjallisesti työelämätahonsa kanssa opinnäytetyön tekemisestä. Sopimuksessa voi käyttää yhteistyöorganisaation omaa sopimuspohjaa tai Diakin mallipohjaa.

Suomen kielen ja viestinnän paja

Pajatyöskentelyn tarkoituksena on tukea opinnäytetyöraportin kirjoittamisessa, seminaareissa esiintymisessä ja opponoinnissa. Tarjolla on sekä KEH-opintoihin kuuluvia pajoja sekä vapaasti valittavia pajoja eri tarpeisiin. KEH-opintoihin kuuluvissa pajoissa käsitellään opinnäytetyön suunnitelman ja raportin rakennetta, keskeistä sisältöä ja ilmaisun tapaa. Vapaasti valittavissa pajoissa saat tukea esim. oppaan laatimiseen, esiintymisjännitykseen, lähteistykseen ja kielenhuoltoon.

Suunnitelma

Opinnäytetyön suunnitelmalla on monta eri tarkoitusta. Se on opiskelijan tai opiskelijaryhmän käytännöllinen työkalu oman prosessin suunnitteluun ja hallitsemiseen, tapa kommunikoida oma idea ja sen toteuttamissuunnitelma muille (toiset opiskelijat, ohjaavat opettajat sekä työelämäkumppanit) sekä keskeinen väline tutkimusluvan hakemisessa.

t

Theseus

Theseus on Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n tarjoama palvelu, joka tarjoaa käyttöösi Suomen ammattikorkeakoulujen opinnäytetöitä sekä julkaisuja verkossa.

Tiedonhaku

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvän tieteellisen ja teoreettisen tiedon hakemisella on keskeinen rooli opinnäytetyön prosessissa. Tiedonhaku tapahtuu itsenäisesti eri tietokantoja hyödyntäen sekä esimerkiksi kirjaston tiedonhaun ohjauksessa.

Tiedonhankinnan lomake

Opiskelija kirjaa lomakkeeseen tiedonhankinnan etenemisen ja lomaketta hyödynnetään ohjauksen apuna opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa.

Tiedonhaun ohjaus

Diakin kirjasto tarjoaa opiskelijoille tiedonhaun ohjausta joko verkko-ohjauspajoina tai yksilöllisenä ohjauksena.

Tiedonhaun opas

Diakin kirjaston tiedonhaun oppaisiin on koottu neuvoja ja vinkkejä, miten löytää lähdeaineistoksi kirjoja, artikkeleita ja muita lähteitä.

Tieteellinen tutkimusartikkeli

Tieteellisiä artikkeleita julkaistaan tieteellisissä lehdissä tai aikakauskirjoissa. Artikkeleissa tutkijat, esim. väitöskirjantekijät, kuvaavat tutkimustensa tai kehittämishankkeidensa toteutusta ja tuloksia. Tieteellisten artikkelien etsimisessä on tärkeää tunnistaa tieteellisen artikkelin rakenne ja julkaisu, josta sellaisen voi löytää.

Tietokanta

Eri alojen tutkittua ja luotettavaa tietoa kootaan tietokantoihin ja -hakemistoihin. Niitä ylläpitävät esimerkiksi kirjastot, tutkimuslaitokset ja julkinen hallinto. Esimerkiksi Finna.fi avaa haun suuren määrään arvioitua ja luotettavaa Suomessa tuotettua tietoa.

Tukimuodot

Opinnäytetyön tekemiseen on tarjolla erilaisia tukimuotoja. Tärkein tuki on oma (seminaariryhmä) seminaarityöskentely ja opinnäytetyön ohjaavat opettajat. Kirjaston tiedonhaun pajoissa tarjotaan tiedonhakuun liittyvää tukea. Tarvittaessa tarjolla on myös yksilöllistä tukea. Tärkeintä on ilmaista tuen tarve ajantasaisesti. KEH-kyselytunteja järjestetään verkossa kuukausittain sosiaali-, terveys- ja kirkon alan koulutuksissa.

Tutkimuslupa

Lähtökohtana on, että julkaistaviin tutkimuksiin, yhteistyöhankkeisiin ja tutkimuksellisiin opinnäytetöihin tulee hakea tutkimuslupa kohteena olevalta organisaatiolta / yhteisöltä. Tutkimuslupahakemukseen liitetään ohjaajan hyväksymä opinnäytetyön suunnitelma tai sen tiivistelmä. Luvan hakukäytännöt vaihtelevat organisaatioittain ja tärkeintä on selvittää oman yhteistyöorganisaation ohjeistus sekä käytännöt.

Tutkimuspainotteinen opinnäytetyö

Tutkimuspainotteisessa opinnäytetyössä opiskelijat selvittävät jotain tutkimuskysymystä tai -ongelmaa tieteellisessä tutkimuksessa käytetyin menetelmin. Tutkimuspainotteinen opinnäytetyö pohjautuu ja vastaa työelämätahon kehittämistarpeisiin.

Työelämälähtöinen, osallistava ja tutkiva kehittäminen

Osallistava ja tutkiva kehittäminen kuvaa niitä periaatteita, joita sovelletaan Diakin, opiskelijoiden ja työelämäntahojen yhteistyössä. Osallistava ja tutkiva kehittäminen koostuu työelämästä ja yhteiskunnasta tulevien haasteiden ennakoinnista, havaitsemisesta ja niihin vastaamisesta sekä tutkivasta ja kehittävästä oppimisesta, joka tarkoittaa uuden tiedon ja toimintatapojen kriittistä rakentamista, kokeilua ja arviointia yhdessä tekemällä.

Työelämälähtöisyys

Diakin tutkintosääntö määrittää opinnäytetyön työelämälähtöiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että opinnäytetyö toteutuu yhteistyössä jonkin työelämätahon kanssa ja vastaa työelämätahon kehittämis- ja tutkimustarpeisiin. Työn ohjauksessa on opettajan lisäksi mukana jonkin ammattialan asiantuntija, usein työelämän edustaja.

Työelämän yhteistyökumppani

Diakin tutkintosääntö määrittää opinnäytetyön työelämälähtöiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että opinnäytetyö toteutuu yhteistyössä jonkin työelämätahon kanssa ja vastaa työelämätahon kehittämis- ja tutkimustarpeisiin. Työn ohjauksessa on opettajan lisäksi mukana jonkin ammattialan asiantuntija, usein työelämän edustaja.

Työelämäohjaaja

Tulkki (AMK) -tutkinnossa kaikilla opinnäytetöillä lehtoriohjauksen lisäksi on työelämäohjaaja, joka toimii toisena opinnäytetyön ohjaajana ja arvioijana. Terveysalalla opinnäytetyö vaatii myös hoitotyön asiantuntijan nimeämisen.

Työelämäyhteistyö

Diakin tutkintosääntö määrittää opinnäytetyön työelämälähtöiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että opinnäytetyö toteutuu yhteistyössä jonkin työelämätahon kanssa ja vastaa työelämätahon kehittämis- ja tutkimustarpeisiin. Työn ohjauksessa on opettajan lisäksi mukana jonkin ammattialan asiantuntija, usein työelämän edustaja.

y

Yhteistyökumppani

Diakin tutkintosääntö määrittää opinnäytetyön työelämälähtöiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että opinnäytetyö toteutuu yhteistyössä jonkin työelämän yhteistyökumppanin kanssa ja vastaa yhteistyökumppanin kehittämis- ja tutkimustarpeisiin. Työn ohjauksessa on opettajan lisäksi mukana jonkin ammattialan asiantuntija, usein työelämän edustaja.