Siirry sisältöön

Tavoitteena uudenlainen työaikasuunnittelun malli opetustyöhön

Diakin opettajayhdistyksen ja Diakin syksyllä 2021 alkaneessa Resurssit riittämään -hankkeessa on selvitetty, miten työaikasuunnittelu on toteutettu suomalaisissa ammattikorkeakouluissa. Hankkeessa pohditaan keinoja keventää kuormitusta, tuetaan opetushenkilöstön yhteisöllisyyttä ja ratkotaan työhyvinvoinnin haasteita.

Hankkeen toteuttamassa sähköpostikyselyssä tiedusteltiin 18 suomalaisen ammattikorkeakoulun luottamushenkilöiltä työaikasuunnitteluprosessiin liittyviä käytäntöjä. Tarkoituksena oli kartoittaa kokonaiskuvaa työaikasuunnittelusta ja niiden vaihtelusta ammattikorkeakouluissa.

– Kyselyn tulokset auttavat meitä luomaan uudenlaista työaikasuunnittelun mallia Resurssit riittämään -hankkeessa. Sen tavoitteena on tukea opetushenkilökunnan hyvinvointia ja jaksamista työssä tulevaisuudessa, kertoo hankkeen projektipäällikkö Ulla Niittyinperä Diakista.

Työaikasuunnittelun ABC

TAS eli työaikasuunnitteluprosessi ammattikorkeakouluissa tarkoittaa käytäntöä, jonka avulla sovitaan lehtorin vuotuisen työajan (1 600 h) käytöstä. Pääperiaatteet tulevat työnantajien ja tekijöiden välisestä työehtosopimuksesta.

– TAS-prosessissa määritellään, mikä osa työajasta on opetusta, mikä ohjausta ja mikä muuta työtä. Opettajan vuosityöajasta vähintään 28 prosenttia on sellaista, jonka ajan ja paikan opettaja voi itse määrätä, Niittyinperä avaa.

Työaikaresurssi yhtä opintopistettä kohden vaihtelee keskimäärin 18–25 tunnin välillä. Kiinteää tuntimäärää opintopistettä kohden on hankalaa määrittää, sillä tämä laskennallinen arvo vaihtelee opintojakson toteutustavan, sisällön, pedagogisten ratkaisujen ja ryhmäkokojen mukaan.

Lehtorien osallisuus työaikasuunnitteluun vaihtelee

Työaikasuunnittelu pohjautuu ammattikorkeakouluissa työehtosopimukseen.
– Kyselyssä selvisi, että TAS-prosessi voi olla korkeakoulusta riippuen enemmän joko esihenkilöiden tai tiimien vastuulla. Työaikasuunnittelua voidaan tehdä joko lukukauden lopussa ennen kesälomia tai kalenterivuoden mukaisesti, Niittyinperä kuvaa.

Lehtorien vaikutusmahdollisuudet TAS-prosessiin vaihtelevat korkeakouluittain, mutta pääasiallisesti opetushenkilöstö voi vaikuttaa TAS-prosessiin kehityskeskusteluissa, TAS-keskusteluissa tai keskusteluissa lähiesihenkilöiden kanssa.

Tavoitteena suuremmat kokonaisuudet

Sähköpostikyselyn perusteella ei voi vetää kaikenkattavia johtopäätöksiä, mutta TAS-prosessiin liittyvät käytännöt vaikuttavat vaihtelevan ja kehittyvän eri ammattikorkeakouluissa.

– Vastaajat kuvasivat laajasti tilannetta, jossa on siirrytty opiskelijoiden määrään perustuvasta resursoinnista kohti suurempia kokonaisuuksia. Opiskelijamäärän vaikutus tunnistetaan, mutta kokonaisresurssia ei lasketa saman kaavan mukaan. Tarkoitus on joustaa sisällön ja pedagogisten tavoitteiden mukaan, Niittyinperä sanoo.

Resurssit riittämään -hankkeen toiminta-aika on 1.9.2021–30.6.2023. Hankkeen päätoteuttaja on OAJ:n Diakonia-ammattikorkeakoulun opettajien paikallisyhdistys ry, ja osatoteuttaja Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak). Hanketta rahoittaa Opetusalan ammattijärjestö OAJ.

Lisätiedot

Yhteyshenkilöt

Ulla Niittyinperä
projektipäällikkö, Resurssit riittämään -hanke
045 678 5522
ulla.niittyinpera@diak.fi

Aura Vuorenrinne
viestintäpäällikkö, Diak
040 509 2577
aura.vuorenrinne@diak.fi

Kuvitus: Mari Luukkonen