Siirry sisältöön

Zekki pääsi semifinaaliin EU:n innovaatiokilpailussa

Diakissa kehitetty Zekki-digipalvelu kannustaa nuoria pohtimaan omaa hyvinvointiaan ja ohjaa matalan kynnyksen palveluihin. Zekki kisaa 30 muun semifinalistin kanssa Euroopan sosiaaliset innovaatiot -kilpailun voitosta.

Zekki-digipalvelu on päässyt semifinaaliin Euroopan sosiaalisten innovaatioiden kilpailussa. Semifinaaliin valittiin 30 hakijaa 565 osallistujan joukosta. Semifinalistit edustavat 17 Euroopan maata.

‒ Jo semifinaaliin pääsy on tunnustus meidän työllemme. Se kertoo, että olemme tehneet oikeita asioita ja kehitämme nuorten palveluja oikeaan suuntaan, projektipäällikkö Reija Paananen Diakonia-ammattikorkeakoulusta sanoo.

Seuraavaksi semifinalistit hiovat omaa kehittämissuunnitemaansa ja saavat henkilökohtaista sparrausta sosiaalisten innovaatioiden asiantuntijoilta. Lisäksi tarjolla on työpajoja ja koulutuksia. Marraskuussa 10 parasta innovaatiota pääsee finaaliin, ja voittajat julkistetaan joulukuussa 2021.

‒ Työpajat ja koulutukset avaavat mahdollisuuden verkostoitua muiden toimijoiden kanssa ja peilata, mitä sosiaalisten innovaatioiden kentällä tehdään muualla Euroopassa, asiantuntija Sakari Kainulainen Diakonia-ammattikorkeakoulusta sanoo.

Euroopan sosiaalisten innovaatioiden kilpailua on järjestetty vuodesta 2013 alkaen. Vuonna 2021 teemana on tulevaisuuden taidot – vihreän ja digitaalisen tulevaisuuden kehittäminen. Kilpailun kolme parasta palkitaan 50 000 eurolla.

Zekki vahvistaa nuorten hyvinvointia

Zekki-digipalvelu kannustaa pohtimaan omaa hyvinvointia ja ohjaa matalan kynnyksen palveluihin. Verkossa toimiva maksuton digipalvelu on tarkoitettu 15–25-vuotiaille nuorille sekä nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten työkaluksi.

Palvelu on tarjolla asuinpaikasta riippumatta, ja se auttaa myös syrjäseutujen nuoria pääsemään digipalvelujen piiriin.

‒ Zekin avulla saadaan vahvistettua nuorten hyvinvointia ja omaa toimijuutta matalalla kynnyksellä ennen kuin ongelmat kasvavat suuriksi. Uskon, että Zekillä olisi annettavaa nuorille laajemminkin kuin vain Suomessa, Paananen tiivistää.

Asiantuntijoiden mukaan nuorten kohtaamat haasteet ovat hyvin samanlaisia eri puolilla Eurooppaa. Esimerkiksi työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten osuus on monessa Euroopan maassa korkea, ja koronapandemia on lisännyt mm. mielenterveyden ongelmia.

‒ Zekin kehittämistyö on ollut systemaattista. Koko palvelu rakentuu ihmiskeskeiselle ajattelulle. Prosessin oleelliset osa-alueet voidaan kuvata tavalla, joka mahdollistaa palvelun siirrettävyyden eri maihin, Kainulainen arvioi.

Zekki perustuu  3X10D®-elämäntilannemittariin, tutkimuksiin ja asiantuntijatietoon. Zekin ovat kehittäneet yhdessä Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diakonissalaitoksen Vamos, Ehyt, HelsinkiMissio, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Mieli, Nuorisoasuntoliitto, Nuorten Ystävät, Pelastakaa Lapset, Takuusäätiö, Väestöliitto ja Yeesi STEAn tuella.

 

Lisätiedot:

  • projektipäällikkö Reija Paananen, Diak, p. 040 508 4294, reija.paananen@diak.fi
  • asiantuntija Sakari Kainulainen, Diak, p. 040 869 6018, sakari.kainulainen@diak.fi