Siirry sisältöön

Zekki auttaa nuorta hahmottamaan tilanteensa

− Se vie vain muutaman minuutin, mutta hyöty voi olla suuri, näin tiivistää Essi Laitinen kokemuksensa Zekistä, digipalvelusta, joka auttaa nuoria hahmottamaan omaa elämäntilannettaan.

Zekin vaikutus näkyykin paitsi numeroissa, myös tarinoissa sen käyttäjien ja kehittäjien takana.

Kyselytutkimus (dialogi.diak.fi) kertoo vaikuttavaa kieltä Zekin merkityksestä: 77 % vastaajista koki palvelun auttaneen hahmottamaan elämäntilannettaan, 52 % aikoo hakea tukea suositelluista palveluista ja 74 % suosittelisi palvelua kaverilleen. Luvut kertovat luottamuksesta, tarpeellisuudesta ja siitä, että Zekki onnistuu puhuttelemaan nuoria sellaisella tavalla, joka palvelee heitä.

Essi työskenteli Zekin kehittäjänuorissa ja toimi niin sanotun Zekki-edustajan roolissa vuonna 2022. Hän vieraili oppilaitoksissa, järjesti käyttäjätestauksia ja teki kehittämistyötä osana moniammatillista tiimiä.

− Se oli ensimmäinen oikea etätyöni. Opin paljon itsenäisestä työskentelystä ja yhteisöllisyydestä. Meillä oli viikoittaisia palavereita ja kun lopulta tapasimme kasvotusten koko tiimin kanssa, tuntui kuin olisimme tunteneet aina, Essi muistelee.

Zekkiä on kehitetty yhdessä nuorten kanssa

Zekin kehittäminen Zekki-edustajissa ei ollut pelkästään teknistä työtä – se oli ennen kaikkea kohtaamista ja luottamuksen rakentamista nuorten kanssa. Essi kertoo, kuinka tärkeää oli saada kontaktit oppilaitoksiin ja miten yhteistyö kuraattorien ja opiskelijahuollon kanssa mahdollisti esimerkiksi onnistuneet testaukset.

− Oli tärkeää, että nuori sai kuulla Zekistä tutulta aikuiselta, silloin nuori lähti helpommin mukaan esimerkiksi testaukseen, Essi pohtii.

Zekin vahvuus on sen yksinkertaisuus. Palvelun itsearviossa käytetään liikennevaloista tuttua täysin universaalisti ymmärrettävää visuaalisuutta, joka auttaa nuorta hahmottamaan, mitkä elämän osa-alueet ovat kunnossa ja missä olisi tarvetta tuelle.

− Se toimii silloin, kun nuoren voi olla vaikea sanoittaa omaa oloaan, Essi toteaa.

Aikuisen tuki on nuoren elämässä korvaamaton

Essin mukaan Zekki voisi olla erityisen hyödyllinen esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai opiskelijahuollossa. Tilanteissa, joissa aikaa on vähän, mutta tarve puheeksiotolle suuri.

− Zekki auttaa priorisoimaan. Jos vaikka ihmissuhteet ovat punaisella mutta muut asiat vihreällä, siitä voi lähteä rakentamaan keskustelua ja ratkaisua, hän sanoo.

Kyselytutkimuksen mukaan silti vain noin puolet vastaajista aikoo hakea tukea suositelluista palveluista. Essi pohtii, että nuoret tarvitsevat enemmän tukea etenkin elämän erilaisissa siirtymävaiheissa. Zekki ohjaa tukipalveluihin, mutta palveluun hakeutuminen voi vaatia erityisiä lisäaskelia:

− Kelan lomakkeet tuntuvat vaikeilta aikuisellekin, saati sitten nuorelle. Tarvitaan ammattilaisia, jotka voivat olla siinä rinnalla, Essi tuumii.

Kun nuorten hyvinvointitestistä tehdään vaikuttava

Zekin kaltaisissa palveluissa piilee mahdollisuus paitsi yksilötason oivalluksiin, myös rakenteelliseen vaikuttamiseen. Kun dataa kertyy riittävästi, se voi kertoa kunnille ja päättäjille, missä nuoret tarvitsevat tukea.

− Yksinkertaiselta näyttävä palvelu voi tarjota laajaa tietoa isonkin väestöryhmän hyvinvoinnista, Essi sanoo.

Zekin pohjalta kehitetty ZekkiPro -työkalu (zekkipro.fi) tarjoaa keinon todentaa ja kehittää oman organisaation ja sen tuottamien palveluiden vaikuttavuutta. Se soveltuu monenlaisten väestöryhmien ja alueiden hyvinvoinnin tilannekuvan selvittämiseen ja sen avulla voi tarkastella myös yksilön hyvinvoinnin tilaa ja muutosta.