Siirry sisältöön

Sote-alan kokemusosaaminen esiin

Käsi harteilla, kuvituskuva.
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemusosaamisen ja sen hyödyntämisen kirjo on laaja niin oppilaitoksissa kuin työpaikoilla. Kokemusosaamisen hyödyntäminen ja merkityksen kirkastaminen voi lisätä sote-ammattilaisten hyvinvointia, todetaan tuoreessa julkaisussa.

Kokemusosaamisella sosiaali- ja terveysalalla tarkoitetaan kokemuksen tuomaa ymmärrystä ja tietoa, jota hyödynnetään auttamistyössä ammatillisen osaamisen rinnalla. Usein kokemusosaamista pidetään työotteena tai osana omaa persoonallisuutta, jota omat kokemukset ovat muokanneet. Kokemustaustan jalostuminen kokemusosaamiseksi on osa ammatillista kasvua, jota opinnoissa tulisi tukea.

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemusosaaminen – tunnistaminen, hyödyntäminen ja merkitys opinnoissa ja työssä -julkaisu kartoittaa kokemusosaamisen merkitystä sosiaali- ja terveysalan opinnoissa ja työssä. Julkaisun taustalla on kyselyaineisto, jonka vastaajina on sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä, opiskelijoita, opettajia ja opinto-ohjaajia.

– Minusta olisi tarpeen normalisoida ja kirkastaa kokemusosaamisen roolia sote-ammattilaisten työssä. Kokemusosaaminen ja sen vaikutukset näkyvät sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten arjessa ja työelämässä monin tavoin. Siksi tarve yhteiselle keskustelulle on ilmeinen, sanoo julkaisun kirjoittaja, Diakin asiantuntija Henna Harju.

Kartoituksen mukaan sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ja työntekijät katsovat, että kokemusosaaminen mahdollistaa paremman yhteyden luomisen asiakkaisiin ja potilaisiin sekä vahvistaa työn mielekkyyttä. Samalla kuitenkin tiedostetaan, että kokemusosaaminen voi tuoda asiakastilanteet liiankin lähelle tai laukaista epämiellyttäviä tunteita tai muistoja työtilanteissa.

Opetus- ja opinto-ohjaushenkilöstö suhtautui myönteisesti kokemusosaamisen hyödyntämiseen opinnoissa. Toisaalta opiskelijan kokemustausta voi nousta opinnoissa esiin pahoinvointina tai tarpeena käsitellä omia kokemuksia, ja voi siksi haitata opintojen edistymistä.

Kokemustausta voidaan kääntää oppilaitoksissa hyvinvointia ja työelämään kiinnittymistä heikentävästä tekijästä vahvistavaksi. Systemaattinen kokemustaustan tunnistamista ja hyödyntämistä tukeva valmennus oppilaitoksissa olisi keino tähän.

– Toivon, että kartoituksen tulokset avaavat uusia näkökulmia teemaan. Tämä olisi tärkeää, sillä kokemusosaamisen hyödyntäminen näkyy suoraan sote-opiskelijoiden ja -ammattilaisten hyvinvoinnissa ja työn mielekkyyden kokemuksissa, Harju sanoo.

Ilmoittaudu: Kokemusosaamisen syystreffit 8.11.

Tervetuloa keskustelemaan kokemusosaamisen hyödyntämisestä sote-alan opinnoissa ja työssä Kokemusosaamisen syystreffeille! Tilaisuus järjestetään 8.11.2023 kello 13–15. Voit osallistua hybriditapahtumaan paikan päällä Suomen Diakoniaopiston Helsingin kampuksella (auditorio, Alppikatu 2) tai verkossa Teamsin kautta.

Ilmoittaudu tilaisuuteen 6.11. mennessä täyttämällä lomake.

Suomen Diakoniaopiston, Diakonissalaitoksen ja Diakonia Ammattikorkeakoulun Kokonaisena työssä -ryhmähanke (02/23-06/25) kehittää, pilotoi ja juurruttaa käyttöön valmennusmallin ja työvälineet kokemusosaamisen tunnistamiseksi sosiaali- ja terveysalalla. Hanke on Euroopan Unionin (ESR+) osarahoittama osana Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027ohjelmaa.