Siirry sisältöön

Diakin rehtorit: Sosionomit voivat helpottaa varhaiskasvatuksen työvoimapulaa

Varhaiskasvatuksen sosionomi pienen lapsen kanssa
Työvoimapula varhaiskasvatuksen alalla syvenee. Toimiva ja laadukas varhaiskasvatus on kriittistä paitsi lapsen hyvinvoinnin niin myös elinvoimaisen yhteiskunnan näkökulmasta.

Varhaiskasvatuslain uudistus viime hallituskaudella pahensi työvoimapulaa. Uudistuksessa luotiin varhaiskasvatukseen uudenlainen henkilöstörakenne, jossa sosionomeilta vietiin mahdollisuus varhaiskasvatuksen opettajapätevyyteen vuodesta 2023 eteenpäin.

Talentian mukaan nykyisillä koulutusmäärillä vuonna 2030 Suomessa on yli 12 000 varhaiskasvatuksen opettajan vaje, mikäli sosionomeja ei hyödynnetä täysimääräisesti opettajina. Opettajavajetta ei selätetä yliopistojen aloituspaikkamääriä nostamalla.

Varhaiskasvatuksen sosionomitutkinto on monipuolinen ja laaja. Se sisältää harjoitteluita, jotka varmistavat pedagogisen osaamisen vahvan niveltymisen teoreettiseen tietoon.

Se, että sosionomeilta on viety mahdollisuus opettajapätevyyteen, vie kannustimen hakeutua alalle. Sosionomit eivät voi myöskään toimia päiväkodin johtotehtävissä vuoden 2030 jälkeen, mikä kaventaa uranäkymiä. Seurauksena on, että sosionomit kaikkoavat varhaiskasvatuksen alalta. Tämä näkyy jo ammattikorkeakouluissa. Esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulussa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuusopintojen suosio on laskenut.

Lakimuutoksessa jätettiin tunnistamatta ammattikorkeakouluista tuleva osaaminen. Tuloksena on työvoimapulan lisäksi henkilöstön koulutustason lasku, kun lähihoitajilla täytetään sosionomien paikkoja. Lisäksi tällä hetkellä kokeillaan kaksivuotista esiopetusta, mikä toteutuessaan vaatii yhä enemmän korkeakoulutettua työvoimaa.
Uudistus ei hyödytä suomalaista yhteiskuntaa eikä varhaiskasvatuksen järjestämistä.

Varhaiskasvatuksen tilanne vaatii pikaisia korjausliikkeitä. Sosionomeilla tulee jatkossakin olla mahdollisuus varhaiskasvatuksen opettajakelpoisuuteen. Näin taataan osaava, riittävä henkilöstö mutkistuvassa työvoimatilanteessa.

Pirjo Hakala 
vararehtori, koulutusjohtaja 

Elina Juntunen 
rehtori, toimitusjohtaja