Siirry sisältöön

Oppilaiden osallisuus vahvistuu opettajan digitaitoja kehittämällä. Kutsu webinaariin 24.11.2021

Kädessä älypuhelin, josta ilmestyy erilaisia kuvakkeita
Korona-aika ei ole jättänyt epäselväksi, että digitaalinen syrjäytyminen on todellisuutta ja kouluilla on tärkeä rooli digipudokkuuden estämisessä ja osallisuuden vahvistamisessa. Webinaarissa Tuntisuunnitelmat tuuletukseen! Ratkaisuja koronanjälkeiseen oppimiseen ja osallisuuteen kuullaan oppilaiden, opettajien ja asiantuntijoiden puheenvuoroja nykyaikaisesta digiosallisuudesta.  Tervetuloa!

Webinaari toteutetaan BLENDI – Osallisuutta sulautuvan oppimisen avulla -hankkeen työnä. Diakonia-ammattikorkeakoulun koordinoima hanke toteutuu yhtäaikaisesti viidessä Euroopan maassa: Suomessa, Kreikassa, Kyproksella, Espanjassa ja Irlannissa.

Tulokset ovat lupaavia: tuomalla digiopetuksen elementtejä tavanomaisiin oppitunteihin ja opetuksen suunnitteluun vahvistuvat niin oppilaiden osallisuus kuin opettajan digivalmiudetkin.

Sen lisäksi, että sulautuva oppiminen tähtää digiopetuksen ja perinteisen luokkaopetuksen yhdistämiseen, taustalla on vankka sosiaalisen osallisuuden tavoite.

– Digitaitojen osaaminen kytkee jokaista lasta ympäröivään yhteisöön ja yhteiskuntaan. Ajatuksenamme on, että digitaitoja harjoitetaan koulussa oppilaan mieltymyksiä kuunnellen ja valinnanmahdollisuuksia oppimiseen tarjoten, kertoo yliopettaja Olli Vesterinen

Opettajien koulutusjakso loi ymmärrystä

Ennen kuin sulautuva oppiminen voi laajemmin yleistyä kouluissa, on opettajia koulutettava menetelmän saloihin. Hankkeessa toteutettiin vastikään opettajien koulutuspäivät Barcelonassa, jonne kokoontui ryhmä opettajia eri maista.

Opettaja Maria Loizou Kyprokselta koki oppineensa paljon sulautuvan oppimisen periaatteista koulutuksessa. Digitaitojakin tärkeämpänä hänelle valkeni, miten oppilaan omaa näkemystä voidaan hyödyntää opetuksen kehittämisessä.

– Emme ole aiemmin ottaneet oppilaan ääntä mukaan tuntisuunnitelmien tekoon. Tämä on meillä aivan uutta ja jotain mikä kehittää valtavasti myös oppilaiden osaamista ja sosiaalisia taitoja tämän päivän vaatimusten mukaisesti, Loizou sanoo.

Yliopettaja Olli Vesterinen vahvistaa, että sulautuvassa oppimisessa digitaitojen ohella menetelmässä kiinnitetään jokaisen oppilaan oppimiseen huomiota ja pyritään saamaan jokaisen ääni kuuluviin.

– Ennen opetusta opettaja esittelee, mitä ja miten ja millä välineillä opetusta toteutetaan, ja oppilaat voivat vastata vaikka omalla puhelimellaan, omaan tahtiinsa, toteaa Vesterinen.

Webinaarista eväitä tuntisuunnitelmien tuunaukseen

Barcelonan koulutuspäivien jälkeen hanke kutsuu kaikki koulutuksen ammattilaiset maksuttomaan webinaariin Suomessa.

Tuntisuunnitelmat tuuletukseen -webinaari kokoaa yhteen konkreettista tietoa sulautuvan oppimisen mahdollisuuksista opettajille, koulutusalan ammattilaisille ja muille asiasta kiinnostuneille.

Päivä sisältää puheenvuoroja, keskusteluja ja vinkkejä käytännön opetustyöhön. Hankkeen asiantuntijoiden ohella päivässä kuullaan arviointiasiantuntija Niina Rummun puheenvuoro Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksesta KARVIsta sekä Haarajoen koulun puheenvuoro oppilaiden osallisuudesta ja ilmiöoppimisesta.


Lisätietoja ja ilmoittautuminen

Lataa ohjelma ja ilmoittaudu mukaan 19.11.2021 mennessä.

Hankkeen verkkosivut

Lue tiedote STT Info -palvelussa

Tiedustelut

Niko Nummela,  Projektipäällikkö, p.  040 509 3574,  niko.nummela@diak.fi

Olli Vesterinen, Yliopettaja, sulautuva oppiminen ja digitaalinen pedagogiikka, p. 040 590 5949, olli.vesterinen@diak.fi 


  •