Siirry sisältöön

Zekki-digipalvelu laajenee Etelä-Karjalaan ja Kymenlaaksoon

Helppokäyttöinen ja maksuton Zekki-digipalvelu kannustaa nuoria pohtimaan omaa hyvinvointiaan ja ohjaa matalan kynnyksen palveluihin. Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson lähipalvelut lisättiin sovellukseen kesäkuussa. Jatkossa palveluja pääsee lisäämään muualtakin Suomesta syksyllä 2021 julkaistavan ohjeistuksen avulla.

Kesäkuusta 2021 alkaen Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson nuoret saavat suosituksia valtakunnallisten palvelujen lisäksi myös erilaisista lähipalveluista, kun he tekevät verkossa Zekki-hyvinvointitestin.

‒ Saamme Zekin avulla lisättyä matalan kynnyksen palveluihimme digitaalista ulottuvuutta. Toivomme, että sen avulla alueemme nuoret löytävät avun entistä paremmin, kun heillä on huolia tai kuormittava elämäntilanne, perhepalvelujen ylilääkäri Kaisa Kivistö Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiristä sanoo.

Zekki kannustaa pohtimaan omaa hyvinvointia ja ohjaa matalan kynnyksen palveluihin. Verkossa toimiva maksuton digipalvelu on tarkoitettu 15–25-vuotiaille nuorille sekä nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten työkaluksi.

Zekin vahvuutena on sen nuorilähtöinen ja hallinnollisia sektoreita ylittävä lähestymistapa. Kun lisää palveluja Zekkiin, joutuu samalla miettimään, miten eri palvelut tehdään nuorille mahdollisimman helposti lähestyttäväksi.

‒ Meille on tärkeää, että Zekki pohjautuu tutkittuun tietoon ja asiantuntijanäkemyksiin. Sen käytettävyys on myös tehty helpoksi ja näppäräksi, Kivistö lisää.

Lähipalveluja pääsee lisäämään jatkossa muualtakin Suomesta

Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson toimijat ovat kehittäneet palvelujen saavutettavuutta yhdessä Diakin asiantuntijoiden kanssa työpajoissa kuluneen kevään aikana. Ensin tutustuttiin Zekkiin ja kartoitettiin siihen sopivimmat nuorille suunnatut palvelut. Seuraavana askelena pohdittiin, miten palveluja kohdennetaan ja suositellaan Zekissä erilaisille vastaajille.

‒ Työskentelyn myötä sain itsekin tarkempaa tietoa ja hahmotan aiempaa paremmin, mitä kaikkea eri toimijoilla on nuorille tarjolla, nuorisokoordinaattori Jenny Amperla Haminan kaupungilta sanoo.

Kolmannessa työpajassa laadittiin lyhyet palvelunkuvaukset ja täsmennettiin, miten kuhunkin palveluun pääsee. Tiedot lähipalveluista lisättiin Zekkiin kesäkuun alussa.

‒ Erilaisia nuorille suunnattuja verkkopalveluja on paljon, mutta mitään palvelua ei ole aiemmin otettu käyttöön näin systemaattisesti ja näin laajalla yhtenäisellä alueella, asiantuntija Sakari Kainulainen Diakista sanoo.

Jatkossa alueellisia ja paikallisia lähipalveluja pääsee lisäämään Zekkiin myös muualta Suomesta selkeän ohjeistuksen avulla. Samaan aikaan rakennetaan myös tekoälyyn perustuvaa palveluiden lisäystä yhteistyössä valtiovarainministeriön AI-ohjelman kanssa.

‒ Syksyn 2021 aikana tehdään ohjeistus, miten kunta tai kuntayhtymä voi lisätä Zekkiin palveluja ja luodaan sivusto, jonka kautta palveluja pääsee ehdottamaan itsenäisesti, Kainulainen sanoo.

Zekki perustuu 3X10D®-elämäntilannemittariin, tutkimuksiin ja asiantuntijatietoon. Zekin ovat kehittäneet yhdessä Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diakonissalaitoksen Vamos, Ehyt, HelsinkiMissio, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Mieli, Nuorisoasuntoliitto, Nuorten Ystävät, Pelastakaa Lapset, Takuusäätiö, Väestöliitto ja Yeesi STEAn tuella.

 

Lisätiedot:

  • asiantuntija Sakari Kainulainen, Diak, p. 040 869 6018, sakari.kainulainen@diak.fi
  • projektipäällikkö Reija Paananen, Diak, p. 040 508 4294, reija.paananen@diak.fi
  • perhepalvelujen ylilääkäri Kaisa Kivistö, Eksote, p. 040 351 6075, kaisa.kivisto@eksote.fi
  • nuorisokoordinaattori Jenny Amperla, Haminan kaupunki, jenny.amperla@hamina.fi
  • zekki.fi