Siirry sisältöön

”Sosionomina voin valita työni”

Ramona Schwartzin tie viittä vaille valmiiksi sosionomiksi ei ole ollut tavanomaisin. Matkaan on sisältynyt myös vaikeuksia, mutta opinnot mahdollistavat unelman toteutumisen.

Ramona Schwartz on lähtökuopissa. Eletään kesäkuun alkupäiviä ja kesätyöt alkavat iltapäivällä. Aamupäivä kului kesäkurssin seminaarissa.

Ensimmäinen työpäivä ei jännitä, sillä työpaikka ehti tulla tutuksi jo sosionomiopintoihin kuuluvasta harjoittelusta. Opinnot ovat loppusuoralla. Valmistuminen häämöttää vuoden lopussa, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Vielä joitakin vuosia sitten korkeakouluopinnot tuntuivat nyt 30-vuotiaasta Ramonasta kaukaisilta. Pitkään hänen haaveammattinsa oli lähihoitaja ja unelmien työpaikka lastenkoti. Tavoitetta tuki kouluttautuminen iltapäiväkerhon ohjaajaksi ja lastenhoitajaksi sekä työskentely päiväkodissa ja jonkin aikaa nuorisotalossakin.

– Vähitellen rupesin pohtimaan, sopiiko lastenkodissa työskentely minulle kuitenkaan. Päiväkotityökään ei tuntunut enää kovin antoisalta. Rupesin ajattelemaan, että se minun haaveideni työpaikka olisikin lastensuojelussa.

Lastensuojelussa on vaikea työskennellä ilman korkeakoulututkintoa. Esimerkiksi sosionomin tutkinto antaa siihen hyvät valmiudet.

– Moni opiskelun aloittava ei ole aivan varma siitä, mitä haluaa myöhemmin tehdä. Minulla päämäärä oli selvä. Tiesin haluavani työskennellä lastensuojelun parissa ja sitä varten on oltava sosionomi.

Ovet Diakin sosionomiopintoihin aukenivat Ramonalle toisella pyrkimiskerralla.

Harjoittelu näytti suunnan

Ramona Schwartzilla on diagnosoitu laaja-alaiset oppimisvaikeudet sekä keskittymisen ja tarkkaavaisuuden häiriö ADHD. Opinnot tuntuivat alkuun raskailta.

– Ensimmäinen puoli vuotinen tuntui hirveältä! Mutta niin vain selviydyin. Eniten minua auttoi Diakissa hieman pidemmälle opinnoissa edennyt, myös romanitaustainen, ystävä. Hän oli jo käynyt samat kurssit ja tiesi mitä haetaan. Kun tehtävän annot tuntuivat monimutkaisilta, ystävä ”suomensi”.

Tukea tuli myös ryhmätehtävien kautta tutuksi tulleilta opiskelijakavereilta.

– Heiltä oli helppo kysyä, että tuntuuko tämä tai tuo hankalalta myös teistä, tai miten olette tämän miettineet? Opiskelukavereista olikin paljon apua.

Ramonalle opinnot ovat teettäneet paljon enemmän työtä kuin monelle kurssikaverille, esimerkiksi tentteihin lukeminen on aloitettava aikaisin. Opinnot ovat edenneet kuitenkin hyvin. Suurin ongelma saattaakin olla itseluottamuksessa.

– Tehtävää jättäessä pelkään ettei se mene läpi, mutta sitten voin saada vitosen. Minun ei ole myöskään tarvinnut uusia mitään. Olen ilmeisesti todella vaativa itseäni kohtaan ja asennoidun, että tehtävät ovat vaikeampia kuin mitä ne itse asiassa ovat. Olen ajatellut, että kaikki muut, vaikkapa lukiotaustaiset kaverit ovat minua parempia ja itse olen luokan tyhmin. Nyt olen toki huomannut, ettei asia ole ihan niin ja että muillakin on vaikeuksia.

Ajoittaisen vaativuuden lisäksi opinnot ovat myös antaneet paljon. Teoriaopinnoista Ramonan mieleen ovat jääneet erityisesti monet valinnaiset opinnot.

– Esimerkiksi traumaorientaatio oli aivan super, kiinnostava oli myös lähisuhdeväkivaltakurssi ja esimerkiksi systeeminen lastensuojelutyöskentelykurssi. Nämä ovat antaneet paljon eväitä työelämään.

Uutta potkua opiskeluun Ramona sai ensimmäisen harjoittelun myötä.

– Se tuli todella hyvään saumaan. Tuli tunne, että hei, minähän osaankin! Olen hyvä siinä mitä teen.

Harjoittelupaikka sijaishuoltopaikassa vahvisti myös päätöstä, että lastensuojelualalla työskentely on juuri sitä, mitä Ramona haluaa tehdä.

Sosionomin opinnot mahdollistavat monenlaista

Sosionomin opintoihin kuuluu kaikkiaan kolme harjoittelua. Harjoittelu voi olla myös palkallista, jos opintopisteitä on ehtinyt kertyä tarpeeksi.

Useista harjoitteluista on se hyöty, että on mahdollisuus saada jalka oven väliin ainakin kolmeen paikkaan. Toiseksi oma tietämys karttuu, kun pystyy kokeilemaan työntekoa useissa erilaisissa paikoissa.

Ramona Schwartz ei ole ollut tietoinen siitä, että Diak on parhaiten työllistävä ammattikorkeakoulu, mutta tieto ei yllätä häntä. Hänelle on tarjottu jo kesken opintoja enemmän töitä kuin mitä hän on voinut ottaa vastaan.

– Minulla on vahva usko siihen, että kun valmistun saan valita mihin menen töihin – täysin varmahan ei voi koskaan olla.

Ramona suositteleekin lämpimästi sosionomin opintoja.

– Uskallan väittää, että sosionomeille löytyy aina töitä. Tutkinto on niin laaja, että sinulla on varaa valita, teetkö toimistossa yksin töitä vai sitten muiden ihmisten kanssa. Voit myös valita, haluatko työskennellä vaikkapa lasten, vanhusten vai vammaisten henkilöiden parissa.

Diakin moninaisuus on rikkaus

Diakiin hakeminen oli aikanaan itsestäänselvyys Ramonalle Schwartzille.

– Tutkailin eri ammattikorkeakoulujen nettisivuja, mutta en missään vaiheessa oikeastaan edes harkinnut muita amkeja kuin Diakia. Diakin arvot olivat minulle myös suuri plussa.

Ramona suosittelee Diakia lämpimästi myös muille.

– Tunnen kiitollisuutta opiskeluajastani. Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia Diakista. Diakissa on ammattitaitoiset, alansa osaavat opettajat. Olen kuullut muiden amkien opiskelijoilta, tosin eri alalta, että niissä opiskelijat ihmettelevät välillä, ollaanko lainkaan ammattikorkeakoulussa.

Myös se on positiivista, että Diakissa opiskelee ja työskentelee ihmisiä erilaisista kulttuuritaustoista.

– Se on suuri rikkaus. Oma romanitaustani ei ole vaikuttanut kohteluuni mitenkään, enkä myöskään mitään erityishuomiota sen takia ole kaivannut.

Oppimisvaikeuksista kärsiville Ramonalla on viesti.

– Kun luottaa itseensä niin asiat selviävät, vaikka alussa tuntuisi todella haastavalta. Oppimisvaikeuksista huolimatta korkeakouluopinnoissakin voi menestyä eikä kannata tyytyä vaatimattomaan vaihtoehtoon. Sinnikkyydellä, itseensä luottamisella ja vertaistuella voi päästä todella pitkälle.

Teksti: Taru Berndtson
Kuvat: Sami Siilin