Siirry sisältöön

”Sosiaaliala tarjoaa laajat mahdollisuudet työskennellä ihmisten kanssa”

Marleena Hiltunen istumassa puiston penkillä.
Marleena Hiltunen valmistui sosionomiksi Diakista vuonna 2006. Sittemmin hän opiskeli Diakissa myös ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.

HIFK:n jääkiekkojoukkueen fysioterapeutin ammatista aikanaan haaveillut Marleena Hiltunen ehti opiskella jo hetken fysioterapeutiksi ennen kuin huomasi, ettei ala ehkä sopinutkaan hänelle. Sosiaalialalle kutsui sen monet mahdollisuudet.

Diak valikoitui opiskelupaikaksi arvopohjansa ja kavereilta kuultujen hyvien kokemusten vuoksi.

– Diakin arvot olivat lähellä omiani. Jonkun verran olin myös päässyt kuulemaan Diakista valmistuneilta kokemuksia alan työstä ja siitä, mitä he olivat opinnoistaan saaneet, Hiltunen kertoo.

Toisen Diakin tutkinnon, tuolloin tarjolla olleen Päihteet ja syrjäytyminen (YAMK) -tutkinnon, Hiltunen palasi suorittamaan suoraan vanhempainvapaansa jälkeen, yhtä aikaa töihin paluun jälkeen.

– Mihinpä sitä hyvää koulua vaihtaisi! Tiesin kokemuksesta opetuksen laadun hyväksi ja olin saanut opinnoista paljon. Myös työnantaja tuki opinnoille työn ohessa helpotti päätöstä jatkaa opintoja, Hiltunen miettii.

Monipuolinen sosiaaliala

Marleena Hiltunen kiittelee sosiaalialan opintojen monipuolisia mahdollisuuksia.

– Ammatilliset opinnot aloitetaan usein melko nuorena ja voi olla epävarmuutta siitä, mitä haluaa tehdä. Itse tiesin haluavani työskennellä ihmisten kanssa. Sosionomiopintojen kautta sai hyvän käsityksen alan eri suuntautumisvaihtoehdoista, Hiltunen miettii.

Myös työelämäkokemus houkutteli.

– Tiesin, että opintojen aikana pääsee tekemään paljon työharjoitteluita ja näkemään, mitä työ oikeasti on. Kokemukseni mukaan Diakilla oli myös hyvät suhteet työelämään ja koulutus tarjosikin laajasti työharjoittelumahdollisuuksia.

Oma suunta kirkastui opintojen myötä.

– Opintojen alussa olin kiinnostunut erityisesti lastensuojelutyöstä. Myöhemmin aloin suuntautua yhä enemmän vanhempiin ja perheisiin. Sittemmin olen työskennellyt esimerkiksi työelämäpalveluissa, joiden kohderyhmänä on työikäiset aikuiset, Hiltunen kertoo.

Hiltusta on niin opinnoissa kuin työelämässä ohjannut ajatus siitä, että opiskelua ei tehdä vain opiskelun tai itsen vuoksi.

– Diakissa olen kokenut, etten opiskele vain saadakseni hyvät paperit vaan opiskeluni hyödyttää paitsi itseä myös asiakkaita ja yhteiskuntaa. Näin pystyn entistä paremmin tuottamaan palveluita, joita asiakasryhmät sillä hetkellä tarvitsevat, Hiltunen pohtii.

Tukea työikäisille

Marleena Hiltunen aloitti vastikään työt projektisuunnittelijana SOS-Lapsikylässä. Sitä ennen hän on työskennellyt esimerkiksi työelämäasiantuntijana Hoivatiellä. Työhön kuului työhönvalmennusta työttömille työnhakijoille ja tukea yrityksille, jotta ne voisivat rohkeasti työllistää haastavammassa tilanteessa olevia työttömiä.

Sosionomitutkinto antoi vahvan osaamisen sosiaaliohjaukseen ja asiakkaiden kohtaamiseen. YAMK-tutkinto puolestaan tarjosi Hiltuselle eväitä palveluiden kehittämiseen.

– Sosiaaliohjaus painottaa asiakkaan tarpeisiin vastaamista. YAMK-tutkinto laajensi käsitystä siitä, että samalla kun autamme ihmistä yksilönä, tavoitteena on kehittää koko yhteiskuntaa – esimerkiksi kaupunkia, palvelurakenteita ja organisaatioita, Hiltunen pohtii.

Askelia kohti parempaa maailmaa

Hiltuselle parasta sosiaalialan työssä on kohtaamiset asiakkaiden kanssa ja mahdollisuus kulkea asiakkaan mukana, tukien ja tsempaten. Tärkeää on luottamuksellisen suhteen muodostuminen.

– Jaan sosiaalialalle tyypillisen maailmanparantaja-ajatuksen: jos kaikki tekisi oman osansa ja saisi aikaan pienen onnistumisen joka päivä, meillä olisi kaikilla täällä vähän parempi olla.

Hiltunen uskoo, että osallisuuden kokemus on yhteydessä syrjäytymisen ehkäisemiseen tai pysäyttämiseen.

– Kun ihmiselle tulee tunne, että hänellä on merkitystä ja sillä on merkitystä mitä tekee, tällaiset kokemukset auttavat löytämään omaa paikkaa maailmassa, Hiltunen sanoo.