Ratkaisuja sosionomikoulutuksen harjoittelujen kehittämiseksi

Sosionomien työ- ja tehtäväalueet muuttuvat yhä monipuolisemmiksi. Tämä asettaa vaatimuksia sosionomikoulutuksen harjoittelun kehittämiselle, sillä harjoittelut ovat merkittävässä roolissa alan ammatillisen osaamisen vahvistamisessa. Uusi julkaisu esittelee sosionomikoulutuksen harjoitteluista tehdyn kartoituksen tulokset.

Ammattitaitoa edistävien harjoittelujen asema on keskeinen sosionomin ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa, mutta harjoittelujen laajuutta, osaamistavoitteita, sisältöjä tai toteutustapaa ei määritä kansalliset tai kansainväliset säädökset.

– Tällöin on merkityksellistä, että sosionomikoulutusta järjestävät ammattikorkeakoulut tekevät yhteistyötä sosionomikoulutuksen tavoitteiden, toteutusten ja sisältöjen, kuten harjoittelujen, kehittämisessä, kertoo julkaisun toimittanut Jari Helminen.

Ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutuksen verkostossa päätettiin järjestää kartoitus sosionomikoulutuksen harjoitteluista, sillä edellinen kartoitus oli vuodelta 2014. Kartoituksessa tarkasteltiin harjoitteluja kolmen eri tavoitteen kautta. Ensin päivitettiin harjoittelujen määrää ja sisältöä koskevat tiedot. Toiseksi kartoituksessa kerättiin ammattikorkeakouluilta näkemyksiä harjoittelujen järjestämisen hyvistä käytännöistä. Viimeisenä haluttiin selvittää ammattikorkeakouluissa työskentelevien näkemyksiä siitä, pitäisikö sosionomikoulutuksen harjoitteluille laatia valtakunnallinen laatusuositus.

Tulokset osoittavat, että sosionomikoulutuksessa harjoittelun määrä ja sisältö on melko vakiintunut, eikä korkeakoulujen käytänteissä ole suuria eroja. Harjoitteluja myös suunnitellaan ja toteutetaan vahvasti työelämätahojen kanssa yhteistyötä tehden. Muuttuva yhteiskunta asettaa kuitenkin omat vaatimuksensa harjoitteluiden kehittämiselle ja siihen vaaditaan sosionomikoulutusta järjestävien korkeakoulujen yhteistyötä.

 Sosiaalialalla tehtävien harjoittelujen valtakunnallisen laatusuosituksen tekeminen, ammattialan lähtökohdat huomioon ottaen, voisi vahvistaa ja varmistaa sosionomiopiskelijoiden käytännön oppimisen mahdollisuuksia erilaisissa työ- ja toimintaympäristöissä tulevaisuudessa. Valtakunnallinen laatusuositus voisi myös edistää harjoittelujen suunnittelun ja järjestämisen sekä ohjauksen ja arvioinnin hyvien käytäntöjen edelleen kehittämistä.

Julkaisua voidaan käyttää apuna sosionomikoulutuksen kehittämisessä. Julkaisu tarjoaa ammattikorkeakoulujen välistä vertailutietoa, mikä auttaa sosionomikoulutuksen harjoittelujen kokonaisuuden jäsentämisessä. Myös sosiaalialan työelämätahot saavat julkaisusta kokonaiskuvan siitä, mitä harjoittelu on ja miten sen toteutuu ammattikorkeakoulujen sosionomikoulutuksessa.

Julkaisu

Helminen, J. (2021). Harjoittelu ammattitaitoa edistämässä – kartoitus ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta sosionomikoulutuksessa. (Diak Puheenvuoro 37). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-381-0

Tutustu julkaisuun!