Siirry sisältöön

Diakin opiskelijalle Sairaanhoitajaliiton stipendi

Heidi Kyllönen
Diakin sairaanhoitajaopiskelija Heidi Kyllöselle on myönnetty Katriina Laaksonen -stipendi. Sairaanhoitajaliiton myöntämä stipendi annetaan opinnoissaan menestyvälle sairaanhoitajaopiskelijalle.

Sairaanhoitajaliiton kriteereinä Katriina Laaksonen -stipendin saamiselle on menestyminen kliinisessä harjoittelussa, vahvan ammatillisen kehittymisen osoittaminen ja rohkeus toimia työyhteisön jäsenenä ja hoitotyön puolestapuhujana.

Kyllöselle stipendiä hakivat hänen harjoitteluohjaajansa Kuusamon päivystyksessä loppukesästä suoritetun harjoittelun myötä. Stipendin perusteluiden mukaan Kyllönen on osoittanut tavoitteiltaan vaativassa harjoittelussa monipuolista teoreettista ja kädentaitojen osaamista. Lisäksi Kyllönen on ollut avoin ja rohkea oppimaan sekä huomioinut hyvin eettisyyden ja potilaslähtöisyyden. Hän on myös tukenut potilaan hyvinvointia ja toimintakykyä ohjaamalla potilasta ja omaisia.

Kyllöselle stipendi tuli täytenä yllätyksenä. Hän kiittää Kuusamon päivystyksen työyhteisöä ja ohjaajiaan, jotka ovat tehneet oppimisen mahdolliseksi.

– Erityisesti työyhteisön ja ohjaajien avoimuus ja opiskelijaa arvostava asenne ovat olleet mahdollistamassa omaa tekemistä ja osaamisen hyödyntämistä työskentelyssä. Tällainen tunnustus vahvistaa luottamusta siihen, että kannattaa jatkaa omaa työskentelyä ja ammattitaidon kehittämistä samaan malliin, Kyllönen sanoo.

Vahva pohja opinnoista

Kyllönen kiittää stipendinsä saamisesta myös opintojaan.

– Diakin koulutuksessa painotetaan etiikan, kohtaamisen ja vuorovaikutuksen taitoja, mikä antaa hyvät valmiudet työelämään, hän sanoo.

Kyllösen mukaan jokaisella Diakin sairaanhoitajakoulutukseen kuuluvalla kurssilla sisältöineen on paikkansa käytännön hoitotyössä.

– Hoitotyössä kaikki alkaa eettisestä ja moraalisesta ymmärryksestä, miten hoitotyötä tehdään ihmisarvoa ja potilasta kunnioittaen. Toiseksi hoitotyön perusta on aina laadukas ja ammatillinen potilaskohtaaminen ja vuorovaikutus. Näiden asioiden päälle rakentuu ammatillinen näyttöön perustuvan sairaanhoidollisen hoitotyön tekeminen.

Hänen mukaansa kädentaitoja ja somaattisen sairauksien soveltavaa hoitotyötä voisi olla koulutuksessa laajemminkin.

– Sitä kuitenkin tarvitaan vahvasti sairaanhoidollisessa työssä ja vahvempi teoreettinen ja soveltava osaaminen toisi varmuutta työelämään siirtymisen vaiheessa, Kyllönen pohtii.

Kuva: Heidi Kyllönen