Siirry sisältöön

Helpotusta nuorten ohjaustyöhön sosiaalisessa mediassa

Ammattilaisten kautta nuorille välitetty tieto auttaa nuoria myös sosiaalisen median kanavien kautta. Haasteena on työntekijöiden oma some-osaaminen ja työaikapula some-maailman haltuunottoon. Dimmi-hankkeen uusi blogisarja auttaa nuorisotyön ammattilaisia tavoittamaan nuoret siellä, missä he somessa liikkuvat.

Some-kanavia ilmestyy jatkuvasti lisää: on Facebookia, Instagramia, Snapchatia, Discordia, Twitteriä ja lukemattomia muita. Tuntuuko, että juuri kun ehdit opetella käyttämään uutta kanavaa, muut ovat jo vaihtaneet seuraavaan? Nappaa vinkit uudesta blogisarjasta työsi tueksi.

Nuorten parissa toimivat ammattilaiset työskentelevät useimmiten kunnissa, seurakunnissa ja järjestöissä.  Riippumatta siitä, mikä työntekijän taustaorganisaatio on, työntekijä voi kokea riittämättömäksi sen työajan, joka hänellä on käytettävissään sosiaalisessa mediassa toimimiseen.

Sen lisäksi, että nuorten parissa toimivan ammattilaisen odotetaan hyödyntävän työssään mahdollisimman monipuolisesti eri sosiaalisen median kanavia, odotetaan työntekijän usein kykenevän ohjaamaan nuoret toimiviksi havaittujen sosiaalisen median kanavien pariin.

Some on varteenotettava ohjausfoorumi

Teknologian kehitys ja digitalisaatio ovat laajentaneet nuorten avunsaantimahdollisuuksia. Nykyään erilaiset sosiaalisen median kanavat; joko ammattilais- tai asiantuntijoiden apuun perustuvat kanavat tai vertaistuelliset kanavat, tarjoavat varteenotettavaa tukea nuorelle. Tämä on onni, sillä usein kuulee puhuttavan siitä, miten esimerkiksi psykoterapiapalveluihin voi pahimmillaan joutua jonottamaan jopa monien kuukausien ajan.

Vaikka sosiaalisen median kanavat eivät voi täysin korvata toimivia mielenterveyspalveluja, voivat ne tarjota arvokkaan tuen nuorten hyvinvoinnin tukemiseen. Näistä syistä johtuen sosiaalisen median tarjoamiin asiantuntija- ja vertaistukikanaviin on syytä suhtautua vakavasti.

Sosiaalisen median palvelut ovat suhteellisen uusi asia yhteiskunnassa, joten siksi niiden potentiaalia ei vielä osata täysin hyödyntää.  Nuorten parissa toimivien ammattilaisten työtä helpottaa paljon se, että heidän ulottuvilleen nostetaan esiin nykyistä paremmin tietoa siitä, mistä sosiaalisen median kanavista nuoret ovat kokeneet saaneensa apua. Lisäksi tieto siitä, millaisia kanavia ylipäänsä on olemassa, auttaa työntekijöitä ohjaamaan nuoret nykyistä jouhevammin sopivien sosiaalisen median kanavien pariin.

Tietoa blogista

Asiantuntija- ja vertaistuen sosiaalisen median kanavien -blogi on osa Dimmi – Digitaaliset menetelmät nuorten positiivisen mielenterveyden tukemiseen -hanketta.

Blogin tarkoitus on tuoda erityisesti nuorten parissa toimivien ammattilaisten tietoon sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksia omassa työssä. Ajantasainen tieto auttaa pidemmällä tähtäimellä nuorten avun saantia sosiaalisen median avulla.

Hanketta toteuttaa Diakonia-ammattikorkeakoulu yhdessä Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa. Dimmi-hankkeen rahoittajana toimii Euroopan sosiaalirahasto.

Dimmi somessa ja yhteydet

Dimmi-hanketta voit seurata myös Facebookissa ja Instagramissa tunnuksella #dimmiesr

Lisätietoja blogin vastuuhenkilöltä ja Diakonia-ammattikorkeakoulun projektikoordinaattorilta Leea Naamangalta leea.naamanka@diak.fi