Siirry sisältöön

Dialogi-media: asiantuntijapalvelut yhteistä hyvää rakentamassa

Diakin asiantuntijapalveluilla tuotetaan ratkaisuja työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin. Dialogin uusi teemanumero tuo esille asiantuntijuutta, jonka tarkoituksena on rakentaa vaikuttavia ja sosiaalista kestävyyttä edistäviä palveluita.

Diak tarjoaa asiantuntijapalveluitaan esimerkiksi hyvinvointialueille, kunnille ja järjestöille.

– Olemme viime vuosina kulkeneet kumppanina monilla muutosmatkoilla: tukeneet hyvinvointialueita sosiaalisen kestävyyden kehittämisessä, auttaneet järjestöjä mittaamaan ja sanoittamaan omaa yhteiskunnallista vaikuttavuuttaan, ja rakentaneet koulutusratkaisuja, jotka vahvistavat osaamista muuttuvassa työelämässä, palveluliiketoiminnan johtaja Nina Antipin kuvaa Dialogissa.

Diakin asiantuntijapalveluina on tarjottu muun muassa uutta tutkimustietoa ja tutkimustietoon perustuvia ratkaisuja, yhteiskehittämistä vaikuttavien palveluiden luomiseksi, johtamisvalmennusta, hyvinvoinnin kartoittamista, vaikuttavuuden arvioinnin palveluita, osallisuuden vahvistamisen työkaluja sekä vaikuttavuustiedolla johtamisen työkaluja.

Vaikuttavampi sote

Merkittävä tarve kohdistuu erityisesti sote-palvelujärjestelmän kehittämiseen nykyistä vaikuttavammaksi. Sote-palveluissa tulisi esimerkiksi panostaa nykyistä enemmän ennaltaehkäisevään hoitoon.

– Meillä on paljonkin tietoa siitä, miten sairauksia ja syrjäytymistä voitaisiin ehkäistä. Ehkäisevä toiminta myös olisi korjaavaa toimintaa inhimillisempää ja kustannustehokkaampaa, QSA Oy:n vaikuttavuusinvestoimisen asiantuntija Petri Hilli sanoo.

Palveluiden vaikuttavuuden lisääminen edellyttää tietoa niiden toimivuudesta ja hyvinvointivaikutuksista. Vaikuttavuusdatan keräämiseen Diakissa on jo kehitetty työkaluja kuten ZekkiPro, 3X10D sekä Huono-osaisuuden karttapalvelu (HOS), erityisasiantuntija Liisa Björklund kertoo.

– Nämä työkalut mahdollistavat kunnille ja hyvinvointialueille vaikuttavuuden mittaamisen ja seurannan ja sitä kautta tiedolla johtamisen ja palveluiden paremman kohdentamisen. Esimerkiksi huono-osaisuuden indikaattoreita voi karttapalvelussamme tarkastella jopa postinumerotasolla, Liisa Björklund sanoo.

ZekkiPro vaikuttavuuden tueksi

ZekkiPro on ammattilaisille, palveluiden kehittäjille ja päätöksentekijöille suunnattu, asiakaslähtöinen digitaalinen työkalu, jolla voidaan kehittää palveluiden vaikuttavuutta. Työkalu auttaa kartoittamaan hyvinvointia eri väestöryhmissä, alueilla ja organisaatioissa.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohde) ZekkiPron tuottaman tiedon avulla kehitetään nuorten hyvinvointipalveluita. Alueen lapsilta ja nuorilta kerättiin hyvinvointitietoa ZekkiPro-kyselyllä.

– Halusimme saada käyttöömme kyselyn, joka perustuisi tutkimukseen ja joka olisi helppo ja nopea toteuttaa kouluissa oppituntien aikana. Tavoitteena oli saada niin paljon vastaajia, että voimme pitää tuloksia sellaisena, että ne todella kuvaavat pohjoispohjalaisten lasten ja nuorten kokemusta hyvinvoinnista. ZekkiPro tarjosi tällaisen työvälineen, sanoo Pohteen hyvinvoinnin edistämisen päällikkö Sanna Salmela.

Salmela pitääkin aineiston laajuutta sen merkittävimpänä etuna.

– Saimme kyselyyn yli 25 000 vastaajaa eli meidän tietyn ikäryhmän lapsista vähän yli 50 prosenttia vastasi kyselyyn ensimmäisellä tiedonkeruukerralla. Laaja vastaajajoukko toi tiedolle luotettavuutta ja toistettavuutta. Sen ansiosta kokemustiedon keruu nousi uudelle tasolle hyvinvoinnin edistämissä.

Dialogin teemanumero Asiantuntijapalveluilla vaikuttavuutta ja sosiaalista kestävyyttä esittelee Diakin asiantuntijapalveluita ja tarjoaa näkökulmia palveluiden kehittämiseen.

Dialogi on Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkomedia, joka tekee näkyväksi Diakin asiantuntemusta, vahvuusalueita ja tuloksia. Dialogissa herätetään keskustelua ja otetaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin.