Siirry sisältöön

BIP-kurssit toivat kansainvälisiä tuulia Helsingin-kampukselle

Syyslomaviikolla Diakin Helsingin-kampuksella puhalsivat kansainväliset tuulet, kun kahden BIP-kurssin opiskelijat opettajineen osallistuivat kansainvälisen monimuotokurssin intensiivijaksolle. BIP eli Blended Intensive Programme ovat Diakin ja yhteistyökoulujen monimuotoisia intensiivikursseja, jotka olivat tänä syksynä teemoiltaan ”Planetary Health” ja ”Diversity Inclusion for Social Cohesion”.

BIP-kursseilla käytettiin monimuoto-oppimisen menetelmiä – verkossa hyödynnettiin Howspace-alustaa ja Helsingin intensiivijaksolla päästiin oppimaan yhdessä myös fyysisesti samassa paikassa. Kurssit yhdistävät sekä korkeakoulut että niiden opettajat ja opiskelijat yhteen pohtimaan ajankohtaisia teemoja. Parhaimmillaan Diakin opiskelijoille kurssille osallistuminen voi kannustaa myös vaihtoon lähtöön.

– Opiskelijat tutustuvat toinen toisiinsa yli rajojen, jolloin myös pidempään vaihtoon lähteminen voi olla helpompaa puolin ja toisin, toteaa Diakin kirkon alan lehtori Heidi Zitting.

Yhteisymmärrystä ja dialogia

Diversity Inclusion for Social Cohesion eli DISCO tarjosi mahdollisuuden pohtia ajankohtaisia syrjintään, rasismiin, dialogiin ja yhteisymmärrykseen liittyviä teemoja. Mukana oli yhteistyöoppilaitoksia Norjasta, Virosta, Saksasta sekä lisäksi InterDiacin kautta myös ukrainalainen opettaja. Mukana olevat opiskelijat olivat taustoiltaan monikulttuurisia ja -kielisiä, joten moninaisuuden teema oli esillä luontevasti.

Kurssin monipuolisuutta lisäsi osallistujien monikulttuuristen taustojen lisäksi se, että eri oppilaitosten opettajat ovat suunnitelleet kurssia yhdessä. BIP-kurssi tarjoaa myös opettajalle monipuolisen mahdollisuuden oppia ja tehdä yhdessä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.

– Suosittelen kurssia kaikille opiskelijoille ja opettajille, vaikka jännittäisi englannin kieli. Englannin kielen taidon ei tarvitse olla aivan täydellinen, eli vähemmälläkin täydellisyydellä pärjää. Kun tehdään asioita yhdessä, pystymme toinen toisiamme tukemaan, summaa Heidi Zitting.

Kurssin intensiivijakso sijoittui ensisijaisesti Diakin Helsingin-kampukselle, mutta lisäksi kurssiin on sisällytetty vierailuja sekä muuta oheisohjelmaa. Osallistujat pääsivät vierailemaan esimerkiksi näkövammaisten ylläpitämässä Pimé-kahvilassa, joka tarjoaa heijastuksen näkövammaisen ihmisen elämään.

– Päätin lähteä BIP-kurssille, koska siihen tarjoutui mahdollisuus. Ajattelin, että voisi olla myös haaste tutustua sellaiseen aiheeseen, johon en muuten ole niin tutustunut, pohti Tarton yliopiston opiskelija Merlyn Dunderdale.

Dunderdale kehottaakin osallistumaan BIP-kursseille avoimin mielin.

– Vaikka kurssi ei ensisilmäyksellä vastaisi täysin omia kiinnostuksenkohteita, kannattaa silti lähteä mukaan avoimin mielin. Kurssilta saa uusia näkökulmia, kun ottaa oman aikansa ja on läsnä!

Planetaarista terveyttä

Diakissa järjestetty Planetary health BIP-kurssi on ammattikorkeakoulutasolla ainutlaatuinen. Ajankohtaiseen aiheeseen, planetaariseen terveyteen, keskittyvä kurssi on kansainvälinen ja monitieteinen. Monitieteinen lähestymistapa lisää ymmärrystä toisten alojen asiantuntijuudesta.

– Minulle on opettajana ollut todella tärkeää päästä oppimaan kumppaniyliopistojen kautta erilaisia tapoja tehdä pedagogisia ratkaisuja. Opettajille BIP-kurssi on prosessi, jossa pääsee oppimaan paljon, kertoo lehtori Meg Sakilayan-Latvala Diakista.

Kurssi rakentuu ennakkotehtävistä sekä intensiivijaksosta. Diakin sosionomiopiskelija Catherine Mburu kiittelee, että vaikka intensiiviviikkoon pakataan paljon uutta tietoa, siihen tutustutaan käytännön kautta.

– On hienoa, että BIP-kurssilla kaikki pääsevät mukaan tekemään, eikä opiskelijan rooli ole ainoastaan kuunnella luennoitsijaa. Paljon töitä tehdään myös ryhmissä, Mburu sanoo.

Diakissa järjestetään Blended Intensive Programme -kursseja vuosittain. Seuraavat BIP-kurssit järjestetään toukokuussa ja niiden teemoina ovat Multidisciplinary Simulation ja Digital Competence. Kurssien teemat vaihtelevat, mutta kurssin koostuu aina ennakkotehtävistä ja intensiivijaksosta.