Siirry sisältöön

”Mahdollisuus edistää työuraa kannusti opiskelemaan”

Anni Nikkanen, 30, arvo- ja yhteisölähtöinen työn kehittäminen (YAMK) -koulutuksen opiskelija

Helsingissä asuva ja työskentelevä 30-vuotias sosiaali- ja kirkon alan ammattilainen Anni Nikkanen työskentelee varhaiskasvatuksen ohjaajana helsinkiläisessä seurakunnassa. Hän valmistui Diakista sosionomi-diakoniksi vuonna 2015. Tämän jälkeen hän pääsi töihin seurakunnan perhetyöntekijäksi, jonka jälkeen hän jatkoi työskentelyä samassa seurakunnassa nuorisodiakonina.

– Vuonna 2018 törmäsin ensimmäisen kerran Diakin Arvo- ja yhteisölähtöinen työn kehittäminen -YAMK-tutkintoon. Ajattelin, että haen opiskelupaikkaa sitten, kun se avautuu seuraavan kerran hakuun.

Hän arveli tutkinnosta olevan hyötyä uusissa esihenkilötehtävissä. Keväällä 2019 tutkinnon tullessa hakuun, Nikkanen päätti laittaa hakemuksen, kävi valintakokeissa ja tuli valituksi tutkinto-opiskelijaksi.

– Opintojen ensimmäinen kolmannes sujui monimuoto-opetuksessa hyvin, innokkaasti ja vauhdilla. Tiiviissä tutkinnossa ei paljoa lämmitellä ja lepäillä, vaan opinnäytetyöstä ja valmistumisesta puhuttiin heti ensimmäisestä lähijaksosta alkaen, Nikkanen kertoo.


Uuden oppiminen ja oman ajattelun kehittäminen motivoi

Nikkasen mukaan opinnoissa motivoi uuden oppimisen ja oman ajattelun kehittämisen lisäksi läheisten tuki ja kannustus. Myös mukaviin opiskelukavereihin tutustuminen sekä työhön ja opintoihin liittyvien ajatusten ja kokemusten jakaminen oli hänestä mielekästä.

­– Myös mahdollisuus edistää työuraa ja jatkaa opintoja vielä näiden opintojen jälkeenkin kannusti minua opiskelemaan.

Keväällä 2020 opinnot siirtyivät etäopetukseksi koronapandemian vuoksi, jonka jälkeen kaikki luennot ja tehtävät tehtiin verkossa. Nikkasen mukaan opinnot kuitenkin sujuivat hyvin loppuun asti.

– Kun koko maailma muuttui ympärillä koronan vuoksi, opintojen siirtyminen kokonaan etäopinnoiksi oli vain yksi muutos muiden keskellä. Itse olin onneksi opintovapaalla osan koronakeväästä, joten sain keskittyä opinnäytetyötutkimukseen ja muihin opintoihin täysipainoisesti.

Nikkanen valmistui joulukuussa 2020 Arvo- ja yhteisölähtöinen työn kehittäminen -opintokokonaisuudesta. Tulevaisuudessa hän kertoo haluavansa tutkia lisää uskontolukutaitoa.

– Pohdin mahdollisia jatko-opintoja yliopistossa, koska pieni tutkijakärpänen puraisi YAMK-opinnäytetyötä tehdessäni. Haaveeni on myös ehkä joskus opiskella psykoterapiaa ja työskennellä psykoterapeuttina. Aion toimia näiden haaveiden kanssa samoin kuin YAMK-opintoja miettiessäni, eli jos ajatus innostaa vielä opintojen ollessa ajankohtaisia, haen opiskelemaan.


Tutkinto sopii ihmisille, jotka haluavat ymmärtää yhteisöjä

Nikkanen kertoo Arvo- ja yhteisölähtöinen työn kehittäminen -YAMK-tutkinnon sopivan sellaisille ihmisille, jotka haluavat ymmärtää yhteisöjä, uskontoja, henkisyyttä, hengellisyyttä, johtamista ja seurakuntatyötä paremmin.

– Yleisesti YAMK-opinnot työn ohessa sopivat itsenäisille ja uteliaille ihmisille, joilla on hyvät itsensä johtamisen taidot. Vaatii paljon työskennellä ja opiskella samanaikaisesti, koska opintopisteiden määrä vastaa täysipäiväistä opiskelua.

Myös sisäisestä motivaatiosta oppimiseen ja valmiudesta nähdä vaivaa opintojensa eteen on Nikkasen mukaan hyötyä.