Siirry sisältöön

Opintojen ohjaus ja uraohjaus

Diakissa on tarjolla ohjausta ja tukea opintojesi eri vaiheisiin.

Yhteinen opinto- ja uraohjaus

Opintojen alussa

Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaava ryhmänohjaustuntien teemoja ensimmäisellä lukukaudella:

  • Koulutus, jossa opiskelet ja sen tuoma kelpoisuus työelämässä.
  • Diakin arvojen mukainen ammattikorkeakouluyhteisö ja opiskelija sen jäsenenä. Opiskelijan eettinen vastuu ja toiminta. Diakin arvot: Rohkeasti rakentava, hyvän maailman puolustaja, reilusti kohtaamalla.
  • Diakin opiskelukäytännöt sekä opiskelua ja oppimista tukevat ohjeet ja säännöt. Tutkintosääntö ohjaa osaltaan opiskelua. Järjestyssäännöt turvaavat hyvää työskentelyilmapiiriä. Netiketti ohjaa toimimaan eettisesti ja vastuullisesti verkossa.
  • Opiskelu ammattikorkeakoulussa. Oman vastuullisen ja aktiivisen roolin vahvistaminen osana opiskelua: oppiminen, opiskelu-, ryhmätyö- ja itsensä johtamisen taidot osaksi omaa ammatillisuutta ja ammatillista kasvua. Myös Diakin opiskelijatutorit perehdyttävät opiskeluun ammattikorkeakoulussa.
  • Opiskelun digitaaliset ympäristöt Diakle, MyDiak ja Tuudo. Näistä sekä Diakin kotisivuilta kohdasta Opiskelu löytyy paljon tärkeää tietoa opiskelusta, opintojaksoista ja niiden suorittamisesta.
  • Henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) perusta on oman koulutuksesi opetussuunnitelma. Ryhmänohjaustunneilla saat ohjausta oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman rakentamiseen.
  • Ammattikorkeakoulutuksen osaamisvaatimukset eli kompetenssit. Kompetenssit tarkoittavat ammatilliseen pätevyyteen liittyviä tietoja, taitoja ja asenteita.
  • Ammatillisen kasvun ohjaus ja uraohjaus kulkevat nauhana opintojen alusta valmistumiseen ja työelämään siirtymisen. Myös alumnit eli Diakista valmistuneet ammattilaiset käyvät kertomassa omia uratarinoitaan ja avaavat erilaisia työllistymisen väyliä sekä mahdollisuutta työllistyä ja luoda omaa uraa yrittäjänä.
  • Ahot, aikaisemmin hankittu osaaminen osaksi koulutusta. Jos aikaisempi osaamisesi vastaa opetussuunnitelman opintojakson osaamistavoitteita, on sinulla mahdollisuus sisällyttää se osaksi tutkintoasi.
  • Opinnollistaminen osana koulutusta tarkoittaa tavoitteellista työn ja opintojen yhdistämistä AMK tutkinnon edellyttämissä työtehtävissä. Opinnollistamisessa suunnittelet, miten opintojaksojen oppimistavoitteet täyttyvät työnteon yhteydessä opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
  • Harjoittelut osana opintoja, uraohjausta ja ammatillista kasvua. Opintojen alussa perehdytään oman koulutuksesi harjoittelupolkuun, sen mahdollisuuksiin ja reunaehtoihin.
  • Kansainvälistyminen on osa opiskelua Diakissa. Opintojen aikana on mahdollisuus kehittää kansainvälisyysosaamista sekä Suomessa että ulkomailla monin eri tavoin.
  • Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on osa opintoja ja ammatillisuutta. Tukea hyvinvointiin tarjoavat esimerkiksi Nyyti ry ja Mieli ry.

Lukukausittain

Opinto-ohjaus jatkuu ryhmämuotoisesti lukukausittain opon ja ryhmävastaavan ryhmänohjaustunnilla 2–3 kertaa lukukaudessa:

  • Ajankohtainen, opintojen vaiheen sujuvaa etenemistä edistävä ohjaus.
  • Opiskelijan oman vastuullisen/aktiivisen roolin tukeminen ja vahvistaminen opiskelijana, ryhmän jäsenenä ja tulevana ammattilaisena.
  • Tulevat opinnot ja ilmoittautuminen seuraavan lukukauden opintoihin.
  • Muut ajankohtaiset opintoihin, opinnäytetyöprosessiin ja harjoitteluihin liittyvät teemat.
  • Ryhmämuotoinen ohjaus oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) päivittämiseen.
  • Ammatillisen kasvun ohjaus, työelämätaidot ja uraohjaus.
  • Opintojen etenemisen seuranta.
  • Tiedottaminen Diakin tukipalveluista.

Opintojen lopussa

Opintojen loppuvaiheessa opon ja ryhmävastaavan ryhmätuntien painopiste siirtyy opintojen viimeistelyyn, valmistumiseen ja työelämään siirtymiseen liittyviin teemoihin:

  • Valmistumiseen ja uraorientaatioon sekä työelämään siirtymiseen liittyvä ohjaus.
  • Työnhakuvalmiudet, oman osaamisen jäsentäminen ja ohjaus työnhakuun.
  • Ammatillisuuden kehittäminen amk-tutkinnon jälkeen osana uraohjausta: jatko-opinnot, täydennyskoulutus.
  • Valmistumiseen liittyvät aikataulut ja käytännön asiat: opinnäytetyö- ja valmistumisaikataulu, tutkintotodistuksen hakeminen valmistumispalvelusta, Valviraan rekisteröityminen ja ammatinharjoittamisoikeus, valmistuville kohdistetut kyselyt (AVOP).
  • Rekisteröityminen alumniksi sekä toiminta Diakin alumnina opintojen jälkeen. Alumni on Diakista valmistunut ammattilainen. Alumnina osallistut Diakin opiskelijoiden uraohjaukseen, verkostoidut muihin alumneihin ja saat ideoita omaan koulutus- ja urasuunnitteluun.

Ohjaus opinnoissa

Opintojaksot

  • Jokaisella opintojaksolla on oma vastuulehtori ja oma kurssialue Diaklessa
  • Opintojakson kurssialueelta löydät ajankohtaisen tiedon opintojakson sisällöistä, tehtävistä ja aikatauluista
  • Opintojakson orientaatiossa syvennytään opintojakson oppimisprosessiin konkreettisemmin
  • Opintojakson lehtorit ohjaavat osaamistavoitteiden mukaista etenemistä. Ohjaus sisältää myös opiskeluun ja oppimiseen liittyvää ohjausta
  • Ohjaus sisältää myös ammatillisen kasvun, uraorientaation ja ammatti-identiteetin teemat
  • Lisätiedot opintojen suorittamisesta.

Harjoittelut

  • Harjoitteluasi ohjaa nimetty lehtori Diakissa ja nimetty harjoittelun ohjaaja harjoittelupaikalla
  • Ohjaava lehtori vahvistaa harjoitteluympäristön soveltuvuuden sekä ohjeistaa harjoittelujakson sisällöistä, tavoitteista sekä suoritustavoista
  • Harjoittelua ohjaava lehtori vahvistaa harjoittelulle asettamasi tavoitteet, ohjaa ja tukee harjoittelun tavoitteiden saavuttamista sekä tukee ammatillista kasvua
  • Harjoittelupaikan ohjaajan kanssa tarkennat laatimiasi tavoitteita sekä suunnittelet niiden toteutumista
  • Harjoittelupaikan ohjaaja antaa harjoittelun aikana palautetta opiskelijalle
  • Lisätiedot harjoittelusta.

Opinnäytetyö

  • Opinnäytetyössä sovellat ja kehität osaamistasi
  • Opinnäytetyön ohjaus toteutuu ryhmämuotoisesti opinnäytetyöopintojaksojen KEH02–4 aikana opinnäytetyöseminaareissa
  • Opinnäytetyön ohjausprosessi vahvistaa osallistavan ja tutkivan kehittämisen osaamista
  • Opinnäytetyöprosessissa painottuu sekä opinnäytetyön menetelmällinen että sisällöllinen ohjaus
  • Ohjaus konkretisoituu opinnäytetyöseminaareissa, joissa opinnäytetyön suunnitelman ja käsikirjoituksen esittelyn jälkeen saat ohjausta sekä ohjaavilta opettajilta että seminaariryhmän opiskelijoilta
  • Opinnäytetyön tilaaja/työelämäyhteistyötaho osallistuu ohjaukseen oman asiantuntijuuden näkökulmasta
  • Lisätiedot opinnäytetyöstä.

Kansainvälisyys

  • Opintojen aikana on mahdollisuus kehittää kansainvälistä osaamista monin tavoin Suomessa ja ulkomailla
  • Kaikki Diakin koulutukset mahdollistavat kansainvälisen osaamisen kehittämisen ja opiskelijavaihdon.
  • Kansainvälinen osaaminen on kielitaitoa, kulttuurienvälisen osaamisen kehittämistä ja oman identiteetin ja ammatillisen osaamisen reflektointia kansainvälisessä ympäristössä. Kansainvälisen osaamisen kehittymistä ja mahdollista vaihtoa on hyvä suunnitella osana urapolkua.
  • Ulkomailla voit opiskella yhden lukukauden, suorittaa opintoihin kuuluvia harjoitteluita tai osallistua kesäkouluun tai intensiivikurssille.
  • Ulkomaan vaihdon ajankohta riippuu omasta koulutuksestasi. Ulkomaan vaihtoon haetaan vuotta ennen lähtöä.
  • Suomessa voit esim. osallistua Diakin englanninkielisille kursseille tai kansainvälisten yhteistyökorkeakoulujemme verkkokursseille tai hakeutua kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden tutoriksi.
  • Voit tehdä projektiopintoja tai opinnäytetyötä Diakin kansainvälisissä hankkeissa Suomessa tai ulkomailla.
  • Diakin kv-koordinaattori ja oman koulutusohjelmasi kv-sisältöasiantuntija ohjaavat vaihtoon liittyvissä asioissa.
  • Lisätietoa kv-mahdollisuuksista Diakissa löydät kansainvälisten asioiden verkkosivulta.

Yksilöllinen ohjaus ja tuki

Opinto- ja uraohjaus

  • Ryhmäohjauksen lisäksi opiskelijan muuttuvat opiskelu- ja elämäntilanteet voivat vaatia yksilöohjausta
  • Yksilöllistä opinto-ohjausta voivat edellyttää esim. opiskelutahdin tiivistäminen, opintojen viivästyminen eri syistä, rästiin jääneet oppimistehtävät, yllättävät elämäntilanteet, omaan urapohdintaan liittyvät kysymykset ja valinnat, aiemmin hankitun osaamisen (Ahot) sekä opinnollistamisen kysymykset, kansainväliset opinnot, erilaiset perhesyyt, opintojen etenemiseen vaikuttavat terveydelliset tekijät tai opiskeluoikeuden menettäminen tai jatkaminen.
  • Mahdollisuuksista erityisjärjestelyihin (esim. lisäaika) sovitaan opinto-ohjaajan tai kuraattorin kanssa. Mahdollisuus erityisjärjestelyihin perustuu aina lääkärin, erityisopettajan tai muun asiantuntijan tekemään lausuntoon.

Opiskeluhyvinvointi

  • Tarjoaa tukea kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
  • Kuraattorin kanssa on mahdollisuus luottamukselliseen keskusteluun erilaisissa opiskelu- ja elämäntilanteissa ja omaan hyvinvointiin liittyvistä asioista. Kuraattori tapaa myös tarpeen vaatiessa opiskelijaryhmiä yksin tai yhdessä opettajan ja/tai opinto-ohjaajan kanssa.
  • Opiskeluterveydenhuollon tavoitteena on edistää ja tukea opiskelijoiden terveyttä, hyvinvointia, opiskelukykyä.
  • Oppilaitospapin tai diakoniatyöntekijän kanssa voi keskustella henkilökohtaisista, mieltä askarruttavista kysymyksistä, jaksamisesta, opiskeluun liittyvistä teemoista tai uskonnollista ja hengellisistä asioista.

Tukea opintojen etenemiseen

Vertaisohjaus

  • Tutorointia toteutetaan Diakin opiskelijoiden opiskelijakunta O’Diakon puolelta sekä vertais- että kansainvälisenä tutorointina. Tutor auttaa uusia opiskelijoita opintojensa alkuvaiheessa ja toimii turvallisena henkilönä sekä vertaisena. Tutorin puoleen voi kääntyä mieltä askarruttavissa opiskelijaelämään ja opiskeluun liittyvissä kysymyksissä.
  • Lisää O’Diakon toiminnasta eri kampuksilla O’Diakon sivulla.

Tukipajat

  • Tukipajat opintoihin, tehtäviin, kieliopintoihin ja opinnäytetyöhön
  • Kampuksilla järjestetään erilaisia tukipajoja esim. kieliopintoihin, oppimistehtäviin, lääkelaskuihin ja opinnäytetyöhön. Tutustu oman kampuksen tukipalveluihin.

Vertaistukiryhmät

  • Vertaistuki ja -ryhmät opiskelun tukena
  • Kampuksilla järjestään erilaista pienryhmätoimintaa opintojen edistämiseen sekä opiskelu- ja ajanhallintataitojen kehittämiseen. Lisätietoa oman kampuksen tukipalveluista.
  • Vertaismentoroinnissa toinen Diakin opiskelija antaa tarvittaessa yksilöllistä tukea ja ohjausta opintojen etenemisessä. Vertaismentorointiin sitoudutaan yhden lukukauden ajaksi.
  • Loppuvaiheen opiskelija voi saada Diakin alumnista oman mentorin urapohdintojen ja työelämään siirtymisen tukesi.