JUSTUS-julkaisutietojen henkilörekisteri
Rekisterinpitäjä ja yhteystiedot
Diakonia-ammattikorkeakoulu, PL 12, 00511 Helsinki
https://www.diak.fi/diak/yhteystiedot/
Tietosuojavastaavan sähköposti: tietosuojavastaava@diak.fi
Mikä on henkilötietojen käsittelyn tarkoitus?
Korkeakoulut ja valtion tutkimuslaitokset ilmoittavat julkaisutietoja opetus- ja kulttuuriministeriön vuosittaiseen julkaisutiedonkeruuseen. Tietoja käytetään korkeakoulujen tutkimuksen rakenteen kehityksen seurannassa ja ohjauksessa sekä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen jakokriteerinä.
Julkaisutietojen keräämisen tarkoituksena on myös tuottaa tietopohjaa suomalaisen tutkimusjärjestelmän toiminnasta ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tietoja hyödynnetään myös oman organisaation tarkoituksia (tilastot, raportit ja julkaisutoiminnan kehittäminen) varten.
JUSTUS-palvelun tiedot julkaistaan ja tietoja voi selailla Tiedejatutkimus.fi- palvelussa. Sen tarkoituksena on helpottaa Suomessa tuotetun tutkimuksen näkyvyyttä ja löydettävyyttä.
Mihin käsittely perustuu?
Korkeakouluilla on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa julkaisutietoja. Käsittely perustuu sopimukseen ja suostumukseen julkaisun tekijän ja palveluntarjoajan välillä.
Kenen tietoja rekisteri sisältää?
JUSTUS-julkaisutiedon rekisteri sisältää henkilöstön tekemien julkaisujen tekijätietoja.
Mistä tiedot on kerätty?
Henkilötietoja kerätään ensisijaisesti rekisteröidyltä itseltään tai tutkimusjulkaisun tallentaneelta organisaatiolta.
Mitä henkilötietoja rekisteri sisältää?
Tekijöistä tallennettavia tietoja ovat: etu- ja sukunimi, organisaatio, organisaation alayksikkökoodi, ORCID-tutkijatunniste (ei pakollinen tieto). Palvelun käyttäjästä palveluun tallennetaan: Etu- ja sukunimi, organisaatio, sähköpostiosoite, yksilöivä tunniste (Eduuni-ID:n uid-attribuutti), lokitietoja palvelun käytöstä.
Lisäksi JUSTUS-palvelun asiakasorganisaatiot voivat siirtää omista järjestelmistään JUSTUS-palveluun henkilöstönsä tietoja, joilla voidaan täydentää tekijätietoja.
Asiakasorganisaation pääkäyttäjät voivat siirtää palveluun henkilöstöstä seuraavia tietoja: etu- ja sukunimi, organisaatiokohtainen yksilöivä tunniste, organisaation alayksikkökoodi, ORCID-tutkijatunniste, sähköposti.
Kuinka kauan rekisterin sisältämiä henkilötietoja säilytetään?
Julkaisuihin liittyviä henkilötietoja säilytetään toistaiseksi. Julkaisutietoja koskevia käsittelylokitietoja säilytetään viisi vuotta käsittelyvuoden päättymisestä, tekijätietoja koskevia käsittelylokitietoja säilytetään kuusi kuukautta käsittelykuukauden päättymisestä.
Miten rekisterin tiedot on suojattu?
Digitaaliset aineistot: Digitaalisia tietoja suojataan käyttöoikeuksilla, salasanoilla, kaksivaiheisella tunnistautumisella, valvonnalla ja palomuureilla.
Paperiaineistot: Paperiset aineistot säilytetään lukollisissa tiloissa ja viedään säilytysajan jälkeen lukolliseen tietosuojasäiliöön (”tietosuojaroskis”) ja lähetetään tuhottavaksi.
Luovutetaanko tietoja jonnekin?
JUSTUS-palvelussa julkaisuihin liittyvien henkilötietojen tallennus- ja muokkausoikeudet ovat palveluun liittyneiden organisaatioiden nimeämillä pääkäyttäjillä (kirjasto- ja tietopalveluiden henkilöstö).
Henkilötietojen käsittelijöitä ovat CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy ja sen alihankkijat.
Tehdäänkö automaattista päätöksentekoa?
Ei tehdä.
Siirretäänkö tietoja EU/ETA-alueen ulkopuolelle?
Henkilötietoja ei siirretä EU/ETA-alueen ulkopuolelle.
Mitä oikeuksia minulla on?
Sinulla on aina oikeus saada tietoa siitä, miten ja mihin tarkoitukseen henkilötietoasi käsitellään. Voit pyytää jäljennöstä itseäsi koskevista henkilötiedoista ja pyytää mahdollisten virheellisten tietojen oikaisemista.
Voit myös esittää pyynnön omien tietojesi poistamisesta tai käsittelyn rajoittamisesta. Kaikissa tapauksissa tietoja ei kuitenkaan voida poistaa tai käsittelyä rajoittaa, jos esimerkiksi henkilötietoa käsitellään lakisääteisen velvoitteen noudattamisen, yleistä etua koskevan tehtävän suorittamisen tai Diakille kuuluvan julkisen vallan käyttämistä varten.
Tietyissä tilanteissa sinulla on myös oikeus siirtää meille toimittamasi henkilötiedot toiselle rekisterinpitäjälle tai vastustaa henkilötietojesi käsittelyä eli pyytää, että emme käsittelisi niitä ollenkaan. Lisäksi, voit pyytää, että emme tee osaltasi sellaista päätöstä, joka perustuu pelkästään automaattiseen henkilötietojen käsittelyyn.
Jos haluat tietää lisää tietojesi käsittelystä tai käyttää oikeuksiasi, voit olla yhteydessä Diakin tietosuojavastaavaan (tietosuojavastaava@diak.fi) tai esittää pyynnön Diakin verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella Visma Sign Forms – Verkkolomake
Sinulla on myös aina oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle. Tätä varten voit ottaa yhteyttä tietosuojavaltuutettuun, joka on viranomainen ja valvoo henkilötietojen käsittelyä Suomessa.
Yhteystiedot:
Tietosuojavaltuutetun toimisto
PL 800, 00531 Helsinki
tietosuoja(at)om.fi
Puh. 029 566 6700
www.tietosuoja.fi
Yleinen neuvonta yksityishenkilöille: Puh. 029 566 6777