Siirry sisältöön

Digital Competence BIP – matala kynnys kansainvälistymiseen

BIP-opiskelijat ryhmätyötä tekemässä.
Digital Competence BIP (Blended Intensive Programme) kokosi opiskelijoita ja opettajia neljästä Euroopan maasta pohtimaan digitalisaation luomia mahdollisuuksia ja esteitä eri kohderyhmille. BIP on hauska tapa oppia ja tavata uusia ihmisiä, sanovat mukana olleet opiskelijat.

Diakin toisen vuoden sosionomiopiskelija Tea Villilä löysi Digital Competence BIP:n tutkiessaan Diakin englanninkielistä opintotarjontaa. BIP-kurssit ovat lyhyitä kansainvälisiä kursseja, jotka järjestetään tietyn teeman ympärille. Tällä kertaa keskityttiin digitaitoihin. Ohjelma tarjosi osallistujille mahdollisuuden oppia digitaalisesta viestinnästä, työkaluista ja pedagogiikasta terveydenhuollon ja sosiaalityön aloilla.

– Erityisesti kurssilta jäi mieleen muotoiluajattelu ja sen hyödyntäminen ongelmien tunnistamisessa ja ratkaisemisessa. Pohdimme esimerkiksi seniorikansalaisuutta ja digitaalista osallisuutta. Kurssilla ongelmat oli pilkottu niin pieniksi palasiksi, että ratkaisujen löytäminen oli helpompaa, Villilä sanoo.

Parasta BIP:ssä on kuitenkin ollut uusiin ihmisiin tutustuminen. Osallistujat eri koulutusaloilta ja maista tuovat uusia näkökulmia omaan ajatteluun.

– On ollut mielenkiintoista opiskella eri aloja edustavien opiskelijoiden kanssa – sosiaalialan opiskelijoiden lisäksi esimerkiksi toimintaterapeuttien tai IT-alan opiskelijoiden kanssa, Villilä kertoo.

BIP (Blended Intensive Programme) yhdistää myös tietoa, sanoo myös Daniela Ströckl Kärntenin ammattikorkeakoulusta Itävallasta, yksi kurssin opettajista.

– Tieteidenvälisyys ja eri alojen rajojen ylittäminen on yksi BIP-kurssien ominaispiirteistä. Opiskelijoillani on esimerkiksi terveydenhuollon ja terveysteknologian osaamista. BIP antaa heille mahdollisuuden laajentaa tietopohjaansa sekä jakaa omaa asiantuntemustaan. BIP:t tarjoavat siten uusia oivalluksia, hän sanoo.

Tea Villilä
Sosionomiopiskelija Tea Villilä osallistui ensimmäistä kertaa BIP-kurssille.

Digitaitojen ytimessä

Digital Competence BIP järjestettiin Diakin yhteistyökumppaneiden THWS Würzburg-Schweinfurtin teknillisen korkeakoulun (Saksa), Kärntenin ammattikorkeakoulun (Itävalta) ja VID-korkeakoulun (Norja) kanssa.

Ulrich Gartzke THWS:stä näkee kurssin tarjonneen ydintaitoja tulevaisuutta varten.

– Se antaa opiskelijoille taitoja navigoida digitaalisessa maailmassa tehokkaasti. Nopeasti muuttuvassa maailmassa digitaalinen osaaminen on tärkeä osa elämäämme ja uraamme, hän sanoo.

Luentojen ja intensiivisen ryhmätyöskentelyn ohella BIP:t sisältävät myös vierailuja ja kenttätyötä. Helsingin intensiiviviikon aikana opiskelijat esimerkiksi haastattelivat ihmisiä kaupoissa ja Oodin kirjastossa. He tutustuivat myös hankkeeseen, joka tarjoaa digitaalisia kulttuurikokemuksia ikäihmisille.

– BIP:it eivät kerrytä vain akateemisia taitoja vaan palvelevat myös opintojen jälkeistä elämää, Daniela Ströckl sanoo.

Daniela Ströckl ja Ulrich Gartzke.
Daniela Ströckl ja Ulrich Gartzke toimivat kurssilla opettajina.

Viesti edellä

BIP:t ovat loistava tapa opiskelijoille ja opettajille verkostoitua ja hankkia kansainvälistä kokemusta. Ne tarjoavat myös mahdollisuuden parantaa kielitaitoa. Digital Competence BIP:n osallistujat ovat kaikki yhtä mieltä siitä, että kieli tulee nähdä osallistumisen kannalta enemmän siltana kuin esteenä.

– Kielitaidon ei tarvitse olla täydellistä. Pääasia on, että saamme yhteyden toisiimme, Daniela Ströckl sanoo.

Tea Villilä kannustaa opiskelijoita hakeutumaan BIP:iin ja olemaan murehtimatta liikaa kielitaidosta. Kursseilla on osallistujia eri maista ja harvan äidinkieli on englanti, joten kaikki ovat samassa veneessä.

– Riittää että menee viesti edellä! Aina löytyy tapoja ymmärtää toisia. Kenelläkään ei ole täydellistä kielitaitoa, hän sanoo.

Jäätä särkemässä

Opettajien mukaan BIP on korkeakouluille mahdollisuus syventää kansainvälistä yhteistyötä.

– Korkeakoulujen kansainvälinen yhteistyö on toisinaan enemmän ylätasolla. BIP tarjoaa mahdollisuuden luoda henkilökohtaisia ​​kontakteja, mikä voi johtaa laajempaan yhteistyöhön. Ne ovat loistava tilaisuus rakentaa verkostoja ja avata uusia yhteyksiä, Daniela Ströckl sanoo.

– BIP-yhteistyöllä korkeakoulut voivat parantaa koulutusohjelmiensa laatua, tehostaa kansainvälistymispyrkimyksiään sekä edistää kulttuurivaihtoa ja ymmärrystä, Ulrich Gartzke sanoo.

Monimuoto-opiskelusta koostuvassa BIP:ssä ulkomaan vaihtojakso on yleensä vain viikon mittainen. Siten ne ovat opiskelijoille edullinen ja helppo tapa hankkia kansainvälistä kokemusta – eräänlainen jäänmurtaja kansainvälistymiseen.

Jannis Fischer.
Saksalainen opiskelija Jannis Fischer halusi päästä tutustumaan myös Suomeen.

Jannis Fischer, sosiaalityön opiskelija THWS:stä Saksasta, osallistui BIP:iin, koska hän halusi myös tutustua Suomeen.

– Pidin erityisesti vierailusta Oodissa, se on luovuuden tyyssija. Oli inspiroivaa tutustua uusiin ihmisiin ja uuteen kaupunkiin, hän sanoo.

Hän näkee BIP:n mahdollisuutena avata mielen uusille kokemuksille.

– Suosittelen ehdottomasti osallistumista BIP:iin – se avaa uusia näkökulmia ja mahdollistaa asioiden ajattelun ”laatikon ulkopuolelta”.

Tea Villilälle Digital Competence BIP ei jää viimeiseksi – hän on jo ilmoittautunut seuraavalle BIP-kurssille, kesäkuun Asset-Based Community Development BIP:iin.

Mikä BIP?

  • BIP eli Blended Intensive Programme on monimuotoinen intensiivikurssi, joka tarjoaa mahdollisuuden verkostoitua ja vahvistaa omaa ammattitaitoa kansainvälisessä ympäristössä.
  • Koostuu verkko-opiskelujaksosta ja intensiivikurssista kumppanikorkeakoulussa.
  • Tarjoaa joustavan liikkuvuusmahdollisuuden erityisesti lyhytkestoisesta kansainvälisestä oppimiskokemuksesta tai vaihtojaksosta kiinnostuneille opiskelijoille.
  • On suunnattu kaikkien alojen ja eri vuosikurssien opiskelijoille lisätietoja BIP-kursseista.