Siirry sisältöön

Kansainvälistymistä, intensiivistä oppimista ja soveltamista – tätä kaikkea on BIP 

students presenting their work

Toukokuussa Helsingin-kampuksella nähtiin kansainvälistä hulinaa, kun siellä järjestettiin intensiiviviikko osana Digital Competence BIP:iä (Blended Intensive Programme) eli kansainvälistä monimuotoista intensiivikurssia. 

Monimuotoiset intensiivikurssit rahoitetaan Erasmus+ -liikkuvuusohjelmasta. Tätä BIP:iä koordinoi yliopettaja Olli Vesterinen ja toteutukseen osallistui 10 opettajaa Diakin yhteistyökorkeakouluista: Saksan University of Applied Sciences Würzburg-Schweinfurtista, Itävallan Kärnten University of Applied Sciencesta ja Norjan VID Specialist Universitysta.  Diakin ensimmäistä kertaa koordinoimassa BIP:issä yllätykset ja oppiminen eivät sisältyneet vain opiskelijoiden agendaan, vaan myös järjestäjät kävivät läpi oppimisprosessin.  

Vesterisen yllätti se, kuinka paljon korona-ajan jälkeen kampuksella järjestettävä tapahtuma vaati miettimistä ja mukautumista. 

– Onneksi suunnitteluryhmämme jäsenet eri korkeakouluista ovat olleet todella joustavia ja erittäin osaavia niin omalla alallaan kuin pedagogiikassakin, Vesterinen kehuu.  

Intensiivikurssin aikana opitaan oppimaan uudella tavalla

BIP:issä yhdistyvät virtuaalinen oppimisjakso ja lyhyt fyysinen liikkuvuusjakso kohdekorkeakoulussa. Verkko-oppimiseen käytetään Howspace-alustaa, joka mahdollistaa yhteistoiminnallisen oppimisen. Intensiiviviikolla Diakissa kurssilaiset osallistuivat hackathoniin.  

Hackathonissa (joka muodostuu sanoista “to hack” ja “marathon”) opiskelijat työskentelevät ryhmissä ajankohtaisten ongelmien parissa, ja lopuksi ratkaisut esitetään tuomareille. Helsingin hackathon käsitteli todellisia haasteita sosiaalityön ja terveydenhuollon saralla. Vesterisen mukaan tällainen haasteperusteinen oppiminen yhdistettynä kansainväliseen osaamiseen on voimallinen kokemus. BIP:in aikana opitaan oppimaan uudella tavalla. 

Intensiiviviikko sai opiskelijoilta kiitosta ja järjestely kaiken kaikkiaan onnistui hyvin.   

– Prosessi on ollut ennen kaikkea antoisa. Siihen on liittynyt oma ryhmäytyminen suunnitteluporukan kanssa, Vesterinen kuvailee.  

– Opiskelijat taas ovat tehneet upeaa työtä ja tuoneet yhdessä innovatiivisia ratkaisuja esimerkiksi ikäihmisten digiosaamista ja -osallisuutta tukemaan. Ideat olivat sellaisia, etten itse olisi koskaan voinut niitä keksiä enkä myöskään esitellä niin upeasti!  

Kansainvälistymistä ja ryhmähenkeä lyhyessä ajassa

Yhteensä 39 BIP:iin osallistunutta opiskelijaa eri korkeakouluista jaettiin kurssin ajaksi ryhmiin, jotka työskentelivät kasvokkain koko viikon ajan sekä virtuaalisesti sitä ennen ja sen jälkeen. BIP tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden kehittää kansainvälistä osaamista lyhyessä ajassa. Kolmen maan voimat yhdistävän tiimin opiskelijat Anna, Iris, Abiodun, Denise ja Hendrik olivat tyytyväisiä kokemukseen. 

– Kurssin kansainvälisyys ja mahdollisuus oppia uusia asioita on ollut kiinnostavaa. Suomalainen järjestelmä ja yhteiskunta vaikuttavat hyvin edistyneiltä, he kertovat. 

Diakin opiskelija Sami Mazzei kertoo, että parasta kurssissa on ollut oma tiimi.  

– Tullaan hyvin toimeen, kaikkia kuunnellaan ja kaikki otetaan huomioon. Ja meillä on hauskaa. Meillä oli heti alusta asti hyvä ryhmähenki. Varmasti aktiviteeteilla on ollut roolinsa jeesaamassa, että jää murtuu. Ja viikon aikana hengattiin muutenkin yhdessä. 

Ryhmätyön ja luentojen lisäksi intensiiviviikon ohjelmaan kuului myös muita aktiviteetteja, kuten dokumenttielokuvanäytös Armotonta menoa – Hoivatyön lauluja, nähtävyyksiin tutustuminen ja iltaohjelmaa. 

“Tästä on hyvä jatkaa”

Mazzei kuvailee BIP:in alkua intensiiviseksi, mutta lopulta tehtäviä on hänen mielestään ollut sopivasti. BIP:in aikana hän on oppinut tiimitaitoja ja itsevarmuutta. Myös kansainvälisyys on Mazzein mielestä ollut positiivinen asia. 

Kysyessä, suosittelisiko Mazzei BIP:iä muille, on vastaus nopea ja varma: “Totta kai!” Samaa mieltä on Vesterinen.  

– Oma kokemukseni on, että onnistuimme siten, että tästä on hyvä jatkaa. Järjestämisestä oppimamme asiat ovat apuna uusien BIP-ohjelmien suunnittelussa, sekä ensi vuonna tämän saman Digital Competence BIP:in toteutuksessa, jos vaan saamme tämän uudestaan tehdä. Toivottavasti! 

Seuraava Diakin koordinoima BIP, aiheena Asset-based Community Development, järjestetään 8.–13.8.2022. Lue lisää verkkosivulta.