Sun tukena -kampanja antaa nuorille vinkkejä arjen hyvinvointiin

Sun tukena -somekampanjassa nuoret antavat arjen hyvinvointivinkkejä toisille nuorille. Tavoitteena on lisätä nuorten tietoisuutta omaan hyvinvointiin vaikuttavista asioista sekä kannustaa pohtimaan omaa ja kavereiden hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.

Sun tukena -somekampanja vie 15–25-vuotiaat nuoret 10 viikon pituiselle tutkimusmatkalle omaan elämään. Kampanjassa nuoret antavat arjen hyvinvointivinkkejä toisille nuorille.

‒ Esittelemme myös hyvinvointia tukevia matalan kynnyksen palveluja ja autamme kampanjan seuraajia pohtimaan, miten itsellä menee, Zekin sosiaalisen median sisällöntuottaja Paavo Majaluoma Diakista sanoo.

Kampanjaa voi seurata Instagramissa Zekki.fi-sivulla ja tunnisteella #suntukena. Kampanja-aika on 4.10.–12.12.2021

Kampanjan sisällöt rakentuvat 10 keskeisen hyvinvoinnin osa-alueen ympärille. Tavoitteena on lisätä nuorten tietoisuutta omaan hyvinvointiin vaikuttavista asioista sekä kannustaa pohtimaan omaa ja kavereiden hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.

‒ Monille nuorille hyvinvointi on iso ja tuntematon käsite, vaikka se koostuu monista ihan pienistä ja tutuista jutuista, kuten arjen rutiineista, läheisistä kavereista, itsetunnosta tai taloudellisesta tasapainosta, Zekin sosiaalisen median sisällöntuottaja Jenna Tikka Diakista sanoo.

Tukea kannattaa pyytää

Sun tukena -kampanjan tekijät Renin Al Bayatti, Paavo Majaluoma ja Jenna Tikka työskentelevät yhteisöpedagogiikan ja journalismin opintojensa ohessa Diakonia-ammattikorkeakoulussa Nuorten digitaaliset tukipolut -hankkeessa, jossa on kehitetty nuorille ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille suunnattu itsearviotesti Zekki.

‒ Zekin taustafilosofian mukaan kehitämme nuorille suunnattua palvelua yhdessä nuorten kanssa. Lisäksi kehittämistä ohjaa nuorista koostuva ohjausryhmä, asiantuntija Reetta Alanko Diakista sanoo.

Zekki kannustaa pohtimaan omaa hyvinvointia ja ohjaa matalan kynnyksen palveluihin. Zekki on maksuton, ja se löytyy verkosta osoitteella zekki.fi. Zekki perustuu 3X10D®-elämäntilannemittariin, tutkimuksiin ja asiantuntijatietoon.

‒ Suuri osa meistä nuorista ei vieläkään hae apua omaan hyvinvointiin liittyviin asioihin. Haluamme puhua tässä kampanjassa vaikeistakin asioista, jotta saisimme purettua stigmaa avun ja tuen hakemisen ympäriltä, Renin Al Bayatti sanoo.

Sun tukena -kampanja on tuotettu Diakonia-ammattikorkeakoulun Nuorten digitaaliset tukipolut -hankkeessa yhteistyössä 10 sosiaali- ja terveysalan järjestön kanssa. Mukana kampanjassa ovat Diakonissalaitoksen Vamos, HelsinkiMissio, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Mieli, Nuorisoasuntoliitto, Nuorten Ystävät, Pelastakaa Lapset, Takuusäätiö, Väestöliitto ja Nuorten mielenterveysseura Yeesi.

Lisätietoja kampanjasta:

  • asiantuntija Reetta Alanko, p. 050 463 4199, reetta.alanko@diak.fi
  • Zekin sosiaalisen median sisällöntuottaja Jenna Tikka, p. 050 571 1959, jenna.tikka@diak.fi