Siirry sisältöön

Diakin uusi simulaatioluokka valmistunut

Diakin uusi simulaatioluokka on otettu käyttöön Helsingin-kampuksella ja ensimmäiset simulaatiot on toteutettu maaliskuun alussa onnistuneesti.

Simulaatioluokka on rakennettu vastaamaan mahdollisimman autenttisesti sairaalan potilastilaa. Tila on jaettu kolmeen osaan: lehtoreiden ohjaamo, simulaatiotila ja tarkkailijoiden tila. Lehtori ohjaa simulaationukkea ohjaamosta käsin ja seuraa simulaation toteutumista.  

Opiskelijat suorittavat luokassa erilaisia hoitotilanteita, jotka on tehty mahdollisimman kokonaisvaltaisiksi ja autenttisiksi. Simulaatiotilanne välittyy tarkkailijoille simulaatiojärjestelmän kautta. Simulaatiotilanteen jälkeen käydään oppimiskeskustelu koko opetusryhmän kesken ja ryhmälle annetaan palautetta toiminnasta.  

– Uusi luokka mahdollistaa simulaatio-opetuksen lisäämistä opetusmenetelmäksi ja lisää ketterämpää toteutusta. Diakissa on toteutettu simulaatioita jo vuosia, mutta tähän mennessä käytössä ovat olleet vain Arcadassa sijaitsevat simulaatiotilat, terveysalan lehtori Kristiina Rosqvist toteaa. 

Hän painottaa, että koska opiskelijat ovat tottuneet simulaatio-opetuksen olevan Arcadassa, Diakin uuden tilan avauduttua on tärkeää tarkistaa lukujärjestyksestä opetuksen tilavaraus. 

– Ensisijaisesti käytämme jatkossa Diakin omaa simulaatiotilaa. Myös Arcadan tiloja tulemme edelleen tarvitsemaan opetuksen ruuhka-aikoina. 

Simulaatio tukee moniammatillista yhteistyötä 

Rosqvist toteaa, että tutkimusten mukaan simulaatiot on todettu tehokkaiksi oppimismenetelmiksi. Simulaatioissa voidaan harjoitella erilaisia hoito- ja asiakastilanteita potilasturvallisessa ympäristössä. 

– Kenenkään ei tarvitse jännittää etukäteen simulaatio-opetusta. Aina on opiskelijakollegat ja lehtorit apuna. 

Simulaatioissa opiskelijat pääsevät lähemmäs oikeaa hoitotilannetta, saaden siitä varmuutta ja harjoitusta potilaan kanssa työskentelyyn, tiimityötaitojen kehittymiseen ja erilaisten hoitotoimien suorittamiseen. 

– Toivon myös, että kaikki lehtorit lähtisivät miettimään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään sitä kautta, että voisiko opetettavia asioita opettaa simulaation kautta. Menetelmä sopii monenlaisille oppimistyyleille: visuaalisille, auditiivisille ja kineettisille. 

Rosqvist myös toivoo tulevaisuudessa monialaisten simulaatioiden käytön lisääntyvän Diakissa. Monialainen opetus on tärkeää, jotta opiskelijat pääsisivät harjoittelemaan moniammatillista yhteistyötä jo opiskeluaikanaan. 

– Jonkin verran näitä on jo toteutettukin. Viimeisimpänä oli monialainen etä- ja suurryhmäsimulaatio, jossa osallistujia oli Helsingistä, Turusta, Oulusta, Vietnamista ja Turkista. 

Diakin kampukset ovat suljettuja 1.-28.3.
Taitopaja- ja simulaatio-opetusta järjestetään kuitenkin kampuksilla.