Opiskelijavaihdossa Trinity Collegessa Dublinissa

Olin vaihdossa Irlannissa, Dublinissa. Vaihtoni kesti noin kolme kuukautta, jolloin opiskelin Trinity Collegessa kuurojen historiaa, kuurojen koulutusta sekä monikielisyyttä. Opintojaksoni sijoittui siis erityisesti Deaf Studies -linjaan. Lähdin vaihtoon koulukaverini kanssa, mikä oli mielestäni hyvä vaihtoehto. Irlanti valikoitui vaihtokohteeksi, sillä olin kiinnostunut Trinity College Dublinista. Lisäksi minua kiinnosti Irlannin viittomakieli. Oli helppo tehdä päätös ystäväni kanssa, sillä molempia kiinnosti tuleva vaihtokohteemme. Lisäksi kohde oli lähellä, joten tuntui helpolta lähteä vaihtoon Irlantiin.

Lensin Dubliniin elokuun lopulla. Minulla oli muutama päivä aikaa tutustua ympäristöön, ennen kuin koulu alkaisi. Dublin kaupunkina oli hyvin kaunis, mutta ruuhkainen. Sain jo ensimmäisinä päivinä kokea, kuinka paljon autoja, busseja ja pyöräilijöitä kaupungissa oli. Mukaan lukien jalankulkijat, jotka ylittivät tietä oman mielensä mukaan välittämättä liikennevaloista tai suojateistä. Kun saavuin Dubliniin, kaupunki oli hyvin sateinen, kuten kaupunki näyttäytyi suurimman osan koko vaihdosta. Dublinissa asuin 10 muun ihmisen kanssa. Asunto oli melko askeettinen ja tietenkin hyvin erilainen mihin olin tottunut. Asunnossamme asui lisäksemme italialaisia, ranskalaisia ja yksi espanjalainen. Yhteiselomme sujui hyvin, sillä meillä kaikilla oli hyvin erilaiset aikataulut. Jaoimme keittiön yhdessä, mutta eri kansalaisuudet söivät hyvin eri aikaan, joten keittiö oli harvoin täynnä. Mutta asuessani monen ihmisen kanssa, jouduin sopeutumaan erilaisiin tilanteisiin. Yksityisyys oli vähissä, sillä jaoin myös huoneeni suomalaisen ystäväni kanssa. Huoneen jakaminen kaverin kanssa helpotti asiaa, mutta silti tilan jakamiseen ja yksityisyyden vähentymiseen piti sopeutua.

Opinnot alkoivat syyskuun alussa orientaatioviikolla. Tällä viikolla tutustuimme kampusalueeseen sekä tuleviin opintoihin. Opintokokonaisuudet olivat nimeltään Deaf education, Introduction to the Deaf community, working with the Deaf community sekä multilingualism. Opiskelin myös espanjan alkeet vaihdon aikana. Aluksi minulla oli hankaluuksia ymmärtää tuntien aiheita sekä professorin luentoja. Olin allapäin ja kaipasin Suomeen kovasti. Luulen, että koti-ikäväni liittyi juuri alkuvaikeuksiin opinnoissa ja kielen ymmärtämisessä. Pian kuitenkin huomasin ymmärtäväni yhä enemmän ja enemmän. Kehityksen huomaaminen palkitsi ja sain lisää motivaatiota opiskella vieraalla kielellä.

Kun olin kehittynyt kuullun ymmärtämisessä, alkoivat seuraavat haasteet. Kursseihin kuului osasuorituksia, esimerkiksi erilaisia esseitä. En osannut kirjoittaa tieteellistä ja kirjakielistä tekstiä. Lähteiden ymmärtäminen ja lähdeviittaukset tuottivat todellista haastetta, ja tunsin taas osaamattomuutta. Tässäkin osa-alueessa koin kehittyväni päivä päivältä ja viimeisten esseiden kirjoittaminen sujuikin suhteellisen vaivattomasti. Onneksi talossamme asui myös muita opiskelijoita, joten sain tukea koulutehtäviini myös heiltä. Opiskelimme yhdessä, joten pystyimme myös jakamaan koulutehtäviin liittyvät ongelmat ja haasteet.

Luennoilla muut opiskelijat ja professorit olivat kiinnostuneita meistä vaihto-opiskelijoista sekä esimerkiksi suomalaisesta kulttuurista. Oli mielenkiintoista verrata esimerkiksi irlantilaista kuurojen kulttuuria Suomeen. Löysimme myös muutamia yhtäläisyyksiä suomalaisen viittomakielen sekä irlantilaisen viittomakielen välillä.

Vapaa-aika

Vapaa-ajalla vietimme muiden vaihto-oppilaiden kanssa. Kävimme elokuvissa ja pubeissa sekä kiertelimme ympäri Irlantia. Halusin käyttää kaiken vapaa-ajan hyödyksi, niinpä matkustelin myös esimerkiksi Skotlantiin sekä Isossa-Britanniaan. Yliopistossani oli myös mahdollisuus käydä kuntosalilla sekä uimahallissa, joten vietin vapaa-aikaa myös siellä. Myös erilaiset yhteisöt ja harrasteryhmät vievät viikostani paljon aikaa. Osallistuin esimerkiksi seinäkiipeilyyn sekä crossfit -tyyppiseen urheilulajiin. Mielestäni nämä yhteisöt olivat hyviä, sillä sieltä löysin kavereita ja sain samalla hyvää liikuntaa. Liikunnan avulla taas jaksoin opiskella ja ponnistella tehtävien kanssa.

Käytännön järjestelyt

Opintojen osalta käytännön järjestelyt kuten esimerkiksi opiskelijakortit, bussikortit hoituivat helposti, sillä yliopisto tiedotti ja organisoi uusille opiskelijoilla kaiken informaation ensimmäisillä opiskeluviikoilla. Vaihto-opiskelijoina meillä oli kuitenkin ongelmia esimerkiksi tiettyjen opintojaksojen kohdalla. Emme päässeet järjestelmään, jonne kaikki opetusmateriaali oli kerätty. Alkukankeuden jälkeen kuitenkin saimme oikeudet järjestelmään, mikä helpotti opintojamme.

Meillä oli hiukan ongelmia myös asuntomme kanssa. Saimme asunnon helposti, mutta pian tulomme jälkeen ongelmat ilmenivät. Asunto oli hyvin siivoton, kylmä ja kostea. Olimme useasti yhteydessä vuokranvälittäjään, mutta se oli erittäin hankalaa. Valituksiimme kyllä vastattiin, mutta niihin ei kuitenkaan puututtu. Jouduimme sanomaan samoista asioista hyvin useasti.

Vinkkejä vaihtoon lähtijöille

Muita vaihto-oppilaita voisin ohjeistaa rohkaisemalla heitä heittäytymään vaihtokokemukseen. Vaihto-oppilaana pärjää hyvin, jos on avoin, sosiaalinen ja rohkea. Vaatii suurta rohkeutta lähteä vieraaseen maahan ja keskellä uutta kulttuuria. Avoimuus auttaa uusien ihmisten kohtaamisessa. Avoimuus auttaa vaikeissa tilanteissa, joita vaihdossa todennäköisesti tulee vastaan. Mielestäni vaihdon aikana opiskelija oppii kohtaamaan epäonnistumisia, negatiivisia tunteita mutta myös kehittymisen ja oppimisen riemua. Vaihdosta kannattaa ottaa kaikki irti ja nauttia erilaisista kokemuksista. Jos on mahdollisuus lähteä vaihtoon, niin rohkaisisin jokaista lähtemään.

Arvosanaksi antaisin 9. Vaikeuksista huolimatta koko vaihtokokemukseni oli erittäin onnistunut, sain paljon uusia kokemuksia ja tuntuu, että tulin takaisin Suomeen avoimempana ja rohkeampana ihmisenä. Opin myös sietämään epäonnistumista ja epämiellyttäviä tunteita, joista on varmasti hyötyä myös tulevaisuudessakin. Sain myös elinikäisiä ystäviä eri puolilta maailmaa.