Siirry sisältöön

Opiskelijoiden mielenterveys ja jaksaminen puhuttavat seminaarissa

Nuorten lisääntyneet mielenterveyden ja jaksamisen haasteet heijastuvat myös koulutukseen ja pahimmillaan estävät opintojen loppuunsaattamisen. Teeman ajankohtaisuus on ilmeistä: yli sata opetuksen ja ohjauksen ammattilaista on ilmoittautunut Voimaa opiskeluun -hankkeen loppuseminaariin.

Päivää luotsaa mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Tarja Filatov ja pääpuhujana on Nuorisotutkimusverkoston tutkimusprofessori Tommi Hoikkala.

Lääke väsymysepidemiaan

Yhä useamman toisen asteen ja korkea-asteen opiskelijan opinnot uhkaavat päättyvät ennen aikojaan, ja opiskelijaelämä on monelle kaikkea muuta kuin huoletonta aikaa.

– Poissaoloja, jaksamisen haasteita, keskeytyneitä opintojaksoja, rästitehtäviä, luettelee hanketyöntekijä Kaisa Nurkkala Suomen Diakoniaopistosta keskeyttämistä ennakoivia ilmiöitä.

Miten sitten tukea opiskelijoiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja sitä kautta opintojen sujuvaa etenemistä ja loppuunsaattamista? Voimaa opiskeluun -hankkeessa opiskelijoiden väsymysepidemiaa lähdettiin ratkomaan voimavarakeskeisesti.

– Hankkeen resepti opinnoissa jaksamiseen koostuu vertaistuesta, yhteisöllisyydestä sekä mielenterveys- ja elämänhallintataitojen tuomisesta opintojen sisältöihin. Voimavarojen tunnistaminen on tärkeää, ja mukaan on tuotu tarinallisia menetelmiä, hankkeen projektipäällikkö Mertsi Ärling Diakista sanoo.

Ratkaisuja tukimalleista

Ongelmavyyhtiin on toki vaikea antaa yhtä oikeaa vastausta. Esimerkiksi univaikeudet voivat johtua useasta asiasta, jaksamisesta puhumattakaan.  Kysymyksessä on laaja omien arvojen, tavoitteiden, voimavarojen ja elämäntaitojen tunnistamisen prosessi, joka on jokaiselle yksilöllinen.

– Siksi onkin erityisen tärkeää, että kaikille opiskelijoille luodaan mahdollisuus tutustua elämäntaitoihin, omiin voimavaroihin ja löytää itselleen sopivia arjen jaksamista tukevia keinoja, sanoo Päivi Kohta, asiantuntija Nyyti ry:stä.

Hankkeessa on tuotettu selkeitä avun avaimia, joilla tukea opiskelijoiden jaksamista. Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus on tuottanut hankkeessa tietopaketteja ammattilaisten työn tueksi.

Hankkeessa on kehitetty myös seitsemän tukimallia opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin ja opintojen loppuunsaattamisen tueksi, joita on jo ehditty testata hyvin tuloksin hankkeen pilottioppilaitoksissa Suomen Diakoniaopistolla (SDO) ja Diakonia-ammattikorkeakoulussa.

– Tarkoitus on viedä menetelmät oppilaitosten pysyviin käytäntöihin, Mertsi Ärling kertoo.

Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) koordinoiman hankkeen osatoteuttajina toimivat Suomen Diakoniaopisto (SDO), Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus sekä Nyyti ry. Hanke toteutetaan Hämeen Ely-keskuksen myöntämällä Euroopan sosiaalirahaston tuella 1.3.2018–29.2.2020 välisenä aikana.

Lisätietoja

projektipäällikkö Mertsi Ärling, mertsi.arling@diak.fi, puh. 040 509 2307

Linkit