Työnimi voitti Vuoden rekrytointiteko -palkinnon

Diakin laajaa huomiota herättänyt #Työnimi-kampanja äänestettiin Vuoden rekrytointiteoksi torstaina 24.10. Rekrygaalassa. Kampanja nosti keskusteluun edelleen ajankohtaisen vähemmistöjen kohtaaman syrjinnän rekrytointitilanteissa. ​​ 

Vähemmistövaltuutetun selvityksen mukaan yli puolet töitä hakeneista romaneista kertoo kohdanneensa syrjintää työelämässä.  Romaniväestön oma arkikokemus tukee selvitystä, ja tästä lähtökohdasta rakennettiin Diakin Työnimi-kampanja. Kampanjassa työnhakijoina romaninimien takaa toimivat Tuomas Enbuske, Anne Kukkohovi, Jari Sarasvuo ja Meri-Tuuli Väntsi. Työnhaku sujui laihoin tuloksin hakijoiden kiistattomasta osaamisesta huolimatta.

Nimi liian usein este

Vuosi sitten lanseeratun kampanjan sanoma on edelleen ajankohtaisempi kuin koskaan, minkä osoittaa myös vastikään julkaistu Koneen säätiön rahoittama tutkimus When the Name Matters: An Experimental Investigation of Ethnic Discrimination in the Finnish Labor Market.

Tutkimuksen tulokset ovat linjassa myös Työnimi-kampanjan sanoman kanssa: vähemmistönimi vaikuttaa negatiivisesti työnhakijoiden mahdollisuuksiin päästä työhaastatteluihin. Moni päätyy vaihtamaan nimensä työnhakua varten, mistä juontui myös kampanjan teema #Työnimi.

– Olen itsekin päätynyt vaihtamaan nimeni työnhakutilanteita varten, koska turhauduin siihen, etten koulutuksesta huolimatta saanut kutsuja haastatteluihin ennen Diakiin tuloani. Työnhakutilanteissa olen Mikael Ärling, mikä kuulostaa ehkä enemmän suomenruotsalaiselta kuin romanitaustaiselta, projektipäällikkö Mertsi Mikael Ärling pohtii.

Diakissa yhdenvertaisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota, ja korkeakoulu haluaa jatkossakin olla monikulttuurinen opiskelu- ja työyhteisö.

– Meille Diakissa on tärkeää, että jokainen hakija on rekrytointitilanteessa samalla viivalla. Olemme monikulttuurinen yhteisö, ja rekrytoinneissa etsimme ensisijaisesti osaajia joukkoomme, kertoo henkilöstöjohtaja Päivikki Hentola-Remmi.

Työelämä avoimin mielin

Kampanja on aiemmin menestynyt useissa viestintäalan kilpailuissa ja voittanut mm. Mainostoimistojen liiton Vuoden viestintäteko -palkinnon. Erityisen merkittävää on, että yhdenvertaisuus, monikulttuurisuus ja mahdollisuuksien tasa-arvo nousivat ykkösaiheeksi nyt myös työelämän avainhenkilöiden omassa gaalassa.

Finalistit tuulettivat lavalla. Diakista palkinnon vastaanottivat projektipäällikkö Mertsi Ärling ja TKI-viestinnän asiantuntija Niina Mäenpää (kuvassa keskellä). Kuva: Duunitori

Kuten tuore tutkimus osoittaa, työtä on kuitenkin vielä tehtävänä.

– Katsokaa ympärillenne – kuinka monikulttuurinen ryhmä meillä on täällä tänään koolla? Haastan teidät kaikki seuraavissa rekrytoinneissa – älkää katsoko hakijan ikään tai etnisyyteen, vaan osaamiseen, Ärling sanoi voittopuheessaan.

– Nimi ei saa olla este osaamisen tunnistamiselle. Viestintä voi muuttaa maailmaa – myös suomalaista työelämää. Kiitos kun kuulitte sanomamme, jatkoi kampanjan viestinnän asiantuntija Niina Mäenpää.

​Työnimi-kampanja toteutettiin Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Nevo tiija – uusi aika -hankkeessa, ja kampanjan toteutti mainostoimisto TBWA\Helsinki.

Pääkuvan kuvaaja: Meeri Koutaniemi

Lue myös: 

Vuoden paras rekryteko nosti esiin romanien kohtaaman syrjinnän – ”Ei pelkkä pr-temppu”​