Siirry sisältöön

Tutustu kampuspalveluihin: opiskeluhyvinvointiryhmä

Tällä viikolla kampuspalveluista esittäytyy Helsingin-kampuksen koko opiskeluhyvinvointiryhmä. Kuvassa osa ryhmästä vasemmalta alkaen: terveydenhoitaja Merja Toivainen, opinto-ohjaaja Kati Juujärvi, oppilaitospastori ja diakonissa Tuija Samila, diakoni Birgitta Huhtaluhta, kuraattori Tiina Ikonen ja kuraattori Maarit Heusala. Ryhmään kuuluvat myös opinto-ohjaajat Eeva Kylä-Setälä, Eija Nieminen, Pihla Nortela ja Heli Sipilä sekä Mia Mäkinen.

1. Kertokaa, keitä olette ja mitä teette Diakissa

Haluamme esittäytyä tässä kohden koko Helsingin-kampuksen opiskeluhyvinvointiryhmänä. Meitä onkin opiskeluhyvinvointiryhmässä iso porukka ja kokoonnumme noin kolme kertaa lukukaudessa tällä porukalla opiskelijoiden hyvinvointiin liittyvien asioiden äärellä.

Ryhmään kuuluvat Helsingin toimipaikan kaikki opinto-ohjaajat, kuraattorit, opiskeluterveydenhoitaja, Paavalin seurakunnasta diakoniatyöntekijät sekä kampuspappi ja O’Diakosta opiskelijajäsen. Tämä yhteisöfoorumi on erityisen tärkeä meille Diakin työntekijöille, koska kuulemme tässä opiskelijajäseneltä opiskelijoiden terveiset hyvinvointikysymyksiä koskien. Näihin meidän tuleekin kiinnittää huomioita opiskelijoiden hyvinvoinnin kannalta.

Näistä ryhmämme jäsenistä opiskeluterveydenhoitajan ja kirkon työntekijöiden tarjoamat palvelut ovat meille kullanarvoisia. Heidän roolinsa on tärkeä, kun tulee tarvetta ohjata opiskelijoita esimerkiksi opiskeluterveydenhuollon kautta mielenterveyteen liittyvissä asioissa eteenpäin tai kun opiskelijoilla on herännyt vaikkapa hengellisiä kysymyksiä.

2. Mikä asiakaspalveluun liittyvä muisto on jäänyt parhaiten mieleenne?

Eräs onnistunut tilanne on joka lukukaudella opiskeluhyvinvointiryhmän järjestämä aulainfo, jossa tapaamme opiskelijoita ja kerromme tarjolla olevista palveluista. Uusille aloittaville opiskelijoille järjestettävät opiskeluhyvinvointiryhmän infot ovat myöskin meidän mielestämme olleet antoisia ja tarpeellisia.

Teemme paljon yhteistyötä tämän ryhmän sisällä hyödyntäen esimerkiksi työparityöskentelyä, jos tarve sitä vaatii. Esimerkkinä Helsingin kampuksella on toteutettu myös eri lukukausina stressinhallintaan liittyvä ryhmä, jossa työparina ovat olleet opinto-ohjaaja ja kuraattori. Näistä edellä mainituista toiminnoista olemme saaneet opiskelijoilta paljon hyvää palautetta.

3. Kertokaa jokin haastava tilanne ja miten selvisitte siitä

Haastava tilanne voi esimerkiksi olla uuden opiskelijaryhmän tapaaminen, koska ryhmät ovat aina erilaisia ja etukäteen ei voi koskaan tietää, mitä tilanteissa syntyy. Nämä tilanteet ovat samaan aikaan haastavia ja kutkuttavan mielenkiintoisia.

4. Mitkä ovat ohjenuorianne, kun palvelette asiakkaita?

Pyrimme kohtaamaan jokaisen uuden ihmisen avoimella ja ennakkoluulottomalla asenteella.  Hyvinvointi on koko yhteisön yhteinen asia. Sitä rakennetaan yhdessä opiskelijoiden, yhteistyökumppaneiden ja henkilökunnan kanssa.

5. Mitä terveisiä haluaisitte lähettää opiskelijoille/henkilöstölle/asiakkaille?

Pienilläkin toistemme kohtaamisilla ja huomioimisella voimme saada paljon hyvää aikaan.