Tutustu kampuspalveluihin: ICT-tukihenkilö Harri Leino

Kampuspalveluista esittäytyy tänään ICT-tukihenkilö Harri Leino. Hän työskentelee Helsingin-kampuksella.

1. Kerro, kuka olet ja mitä teet Diakissa

Olen Harri, teen iiteetä! Eli siis Harri Leino, ICT-tukihenkilö Helsingin-kampuksella. Olen yksi niistä tyypeistä, jotka auttavat tietoteknisissä ongelmissa, resetoi salasanoja, korjaa AV-laitekytkentöjä luokissa jne. Kun en ole vastailemassa opiskelijoiden ja henkilökunnan IT-tukipyyntöihin, kehitän meidän tukipalveluita ja muita taustajärjestelmiä. Perehdytän henkilöstöä, päivitän IT-ohjeita (ne on edelleen hieman retuperällä, sori! Liikaa kiireitä!) ja mitä nyt sattuu eteen tulemaan.

2. Mikä asiakaspalveluun liittyvä muisto on jäänyt parhaiten mieleesi?

Sain yhdeltä opiskelijalta ison säkin suklaata, kun korjasin pitkän listan hänen IT-ongelmia hiljaisina joulun välipäivinä. Kirjaston ihanat ihmiset palkitsevat toisinaan herkuilla, kun siellä käy korjaamassa IT-ongelmia. Yksi opiskelijoiden vakioasiakasporukka toivotti hyvää kesää karkkipussin kera. Yhdeltä ihkulta tyypiltä sain suklaalevyn kiitokseksi avusta pääsykokeissa. Kerran sain Pätkiksiä, enkä oikein tiedä miksi. Kahviakin olen saanut. Joku tarkkasilmäinen lukija saattaisi voida huomata tässä jonkin teeman, vink vink.

3. Kerro jokin haastava tilanne ja miten selvisit siitä

Haastavia asiakkaita ei tänne IT-tuen puolelle tunnu eksyvän, ja niin kutsutusti haastavia tilanteita ei ole Diakissa tullut minulle henkilökohtaisesti vastaan. Hermostuttavia kyllä. Oh my god, suurille ihmisjoukoille puhuminen ja AV-laitteiston korjailu kesken isojen tilaisuuksien, mutta niihinkin kokemus auttaa. Ehkä. Niin ja haastavaa on, kun useita eri tehtäviä kasaantuu samaan aikaan. Ihmismuisti ei riitä kaiken käsittelyyn. Siihen auttaa asioiden ylös kirjoittaminen. Muistilista-tekstitiedostoni on paisunut liki 3000 riviä pitkäksi tässä 10 kuukaudessa enkä pärjäisi ilman sitä. Suosittelen kaikille.

4. Mitkä ovat ohjenuoriasi, kun palvelet asiakkaita?

Ohjenuoria itselleni: älä anna itsestäsi sataa prosenttia muiden ihmisten auttamiselle, pieni itsekkyys on terveellistä. Ohjenuoria muille: jos et ole syypää asiakkaan tilanteeseen, älä ota henkilökohtaisesti, jos hän kohdistaa turhautumisensa sinuun. Ihmisiltä tuppaa unohtumaan perusjuttuja stressaantuneena, se on ihan luonnollista. Pidä hermotauko haastavien tilanteiden jälkeen.

5. Mitä terveisiä haluaisit lähettää opiskelijoille/henkilöstölle/asiakkaillesi?

Lienee turha mainita, että olette ihkuja, mutta mainitaanpa kuitenkin. Ootte ihkuja! Moni täällä IT-tuessa käyvä asiakas on kovin huolissaan siitä, että he häiritsevät meitä ja ovat meidän riesana. Tämä on täysin turhaa. Semmoisilla ihmisillä, jotka ovat oikeasti riesa ei tule mieleenkään ajatella noin. Omasta puolestani toivotan teidät tänne lämpimästi tervetulleiksi, teitä varten me täällä ollaan! Kysykää rohkeasti jos jokin mietityttää. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, mutta me autetaan niissäkin. Vaikka asiakkaiden omat laitteet eivät kuulu meidän IT-tuen piiriin monestakin syystä, niin nopeissa pikkujutuissa me ehditään aina auttaa. Kun teette tukipyyntöjä, jos ette pääse sähköpostiin, niin laittakaa yhteystiedoksi jokin muu kuin se sähköposti johon ette pääse. Jos jokin on hajalla, niin pliis ilmoittakaa siitä meille älkääkä antako vahingon kiertää. PS. Katso kohta 2! Vink vink!