Siirry sisältöön

Tutustu kampuspalveluihin: tietopalvelusihteeri Sari Pesonen

Kampuspalveluista esittäytyy tällä kertaa Diakin kirjasto- ja tietopalvelut. Tietopalvelusihteeri Sari Pesonen työskentelee Helsingin-kampuksella.

1. Kerro, kuka olet ja mitä teet Diakissa

Olen Sari Pesonen. Toimin Helsingin-kampuksen kirjastossa tietopalvelusihteerinä. Ennen Helsinkiin siirtymistä työskentelin noin 13 vuotta Järvenpään-kampuksen kirjastossa. Asiakaspalvelun lisäksi toimin Helsingin kirjaston lehtivastaavana, Theseus-tallennusten hyväksyjänä sekä Celia-äänikirjapalvelun yhteyshenkilönä.

2. Mikä asiakaspalveluun liittyvä muisto on jäänyt parhaiten mieleesi?

Asiakaspalvelussa on ollut vuosien varrella niin paljon mukavia tilanteita ja kohtaamisia, että on vaikea nostaa niistä esille vain yhtä. Parhaita asiakaspalvelutilanteita ovat ne, joissa asiakas lähtee tyytyväisenä saamaansa palveluun ja molemmille jää tunne, että yhdessä onnistuimme löytämään sopivasti tietoa sekä tarvittavat aineistot.

Asiakkaamme ovat yleensä todella taitavia monin tavoin, joten usein opin itsekin jotain uutta. Se on parasta vuorovaikutusta. Joskus esimerkiksi lukiesteinen opiskelija tulee iloiseksi saatuaan opiskeluun apua äänikirjojen kautta. Lämmittää mieltä, kun voin tällä tavalla tukea jonkun opiskelua.

3. Kerro jokin haastava tilanne ja miten selvisit siitä

Meidän asiakkaamme ovat todella mukavia ja heitä on ilo palvella. Kiire saattaa tuoda omat haasteensa asiakaspalveluun. Haluaisin kuitenkin auttaa jokaista ja palvella tasapuolisesti, mutta ruuhka-aikoina se voi olla haastavaa.

Mieleeni tulee lähinnä vain yksi haastava tilanne, joka syntyi molemminpuolisten väärinkäsitysten takia. Siitäkin lopulta selvittiin ja ehkäpä tästäkin tilanteesta opin jotakin uutta – niin itsestäni kuin omista toimintatavoistani.

4. Mitkä ovat ohjenuoriasi, kun palvelet asiakkaita?

Pyrin palvelemaan kaikkia tasapuolisesti ja parhaani mukaan. Toivon, että onnistuisin luomaan tunnelman, jossa asiakas tuntee olevansa tärkeä ja tervetullut. Toivon, että pystyn auttamaan asiakasta niin pitkälle kuin mahdollista. Jos en itse osaa, niin pyrin ohjaamaan asiakkaan sellaisen ihmisen luo, joka tietää asiasta enemmän.

5. Mitä terveisiä haluaisit lähettää opiskelijoille/henkilöstölle/asiakkaillesi?

Onneksi meillä on mukavia asiakkaita, hyvä työyhteisö ja työpaikka mihin aamuisin tulla. Kukaan ei pärjää yksin. Onkin hienoa, että ympärillä on aivan ihanat työkaverit, joilta voin aina kysyä apua ja saada tukea asiassa kuin asiassa. Jos työ on mielekästä ja vapaa-ajalla osaa rentoutua sekä nauttia itselle tärkeistä asioista, jaksaa melkein mitä tahansa.