Siirry sisältöön

Tutustu kampuspalveluihin: kuraattori Tiina Ikonen

Kuvassa seisoo kuraattori Tiina Ikonen

Kampuspalvelut kehittävät toimintaansa ja tähän työhön liittyvä palvelulupaus julkistettiin Diakin lukukauden avajaisissa 5. syyskuuta. Miten lupaus näkyy Diakin opiskelijoiden ja henkilöstön arjessa? Kampuspalveluiden työntekijät kertovat sen omin sanoin!

Ensimmäisenä henkilöjutussa on vuorossa Diakonia-ammattikorkeakoulun kuraattori Tiina Ikonen. Hän työskentelee kuraattorina useammalla Diakin kampuksella, mutta päätoimipaikkana toimii Helsinki.

1. Kerro, kuka olet ja mitä teet Diakissa

Olen Tiina Ikonen. Toimin kuraattorina Turun, Porin, Oulun ja Helsingin kampuksilla. Työskentelen myös projektivastaavana OSMO – Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -hankkeessa sekä kirkon alan opettajana. Päätoimipaikkani on Helsingissä ja käyn säännöllisesti muilla kampuksilla.

2. Mikä asiakaspalveluun liittyvä muisto on jäänyt parhaiten mieleesi?

Pääsen työssäni tutustumaan moniin ihmisiin. En voi lakata hämmästelemästä, kuinka paljon ja monenlaista osaamista meissä ihmisissä on. Toivon, että uskaltautuisimme tunnistamaan omaa erityisyyttämme ja tuomaan sitä yhteiseen käyttöön. Samalla annamme arvon myös toisten osaamiselle.

Eräs iloa antanut muisto on viime viikolta. Olimme opiskelijoiden kanssa yhdessä pitämässä monikulttuurisen osaamisen valmennusta Ohjaamossa. Kiinnostunutta keskustelua virisi paljon ja aihe vei osallistujat mennessään. Oli innostavaa tehdä työtä yhdessä ja oppia uutta.

3. Kerro jokin haastava tilanne ja miten selvisit siitä

Työni kestohaaste on toimiminen usealla paikkakunnalla. Olen pyrkinyt vastaamaan haasteeseen olemalla säännöllisti paikalla jokaisella kampuksella ja kehittämällä etäohjaus ja -opetusosaamistani. Keskeinen apu työlleni ovat kampusten opiskeluhyvinvointiryhmät, joiden osana toimin. Yllättävässäkin tilanteessa on aina joku paikalla ja pystymme sopimaan työnjaosta nopeasti.

4. Mitkä ovat ohjenuoriasi, kun palvelet asiakkaita?

Ammatillinen haaveeni on ollut olla se, jolla on aikaa. Hektisessä nykyajassa tämä on sekä vaikeaa että erityisen tärkeää. Pyrin toiminnassani siihen, että kun olen varannut ajan tapaamista, kokousta tai opetusta varten, luokseni tuleva voi luottaa siihen, että minulla on aikaa eikä puhelin soi.

Lähestymistapani on voimavarakeskeinen. Haluan työssäni kannustaa jokaista tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja omaa osaamistaan. Ne ovat osa itsensä tuntemista. Näen, että jokainen on arvokas ja kaunis omana itsenään. Tätä viestiä haluaisin viedä eteenpäin.

Työssäni on tärkeää tarkastella kutakin tilannetta rauhassa yhdessä ja etsiä tarpeen mukaan apua. Matkanteko on usein tärkeämpää kuin varsinainen päämäärä.

5. Mitä terveisiä haluaisit lähettää opiskelijoille/henkilöstölle/asiakkaillesi?

Omassa elämässäni olen huomannut todeksi, että jaettu ilo on kaksinkertainen ilo ja jaettu huoli puolikas huoli. Haluan kannustaa jakamaan niin ilojaan kuin huoliaan toisten kanssa. Usein jo kahvikupin äärelle pysähtyminen ja kuulumisten vaihtaminen piristää mieltä. Yhdessä pohtien voi nähdä tutun jutun aivan uudesta näkökulmasta.

Haluan muistuttaa myös riittävän levon merkityksestä ja siitä, että itseltään tai keneltäkään muulta ei pidä vaatia kohtuuttomia. Elämäntilanteet vaihtelevat eikä aina kannata kulkea sata lasissa. Pikemminkin kannattaa panostaa merkityksellisimpiin asioihin ja etsiä muissa riittävä taso tälle hetkelle.